ترخیص تیوب‌های بدون درز

ترخیص تیوب های بدون درز ، در خطوط بنزین، سیلندرهای هیدرولیک، پالایشگاه ها، لوله های ویژه انتقال مایعات، صنایع هیدروکربن و در زیر ساخت های نفت و گاز، حائز اهمیت است و کاربرد زیادی دارد.  تیوب بدون درز، نوعی لوله بدون هیچ گونه درز جوشی است و در وضعیت ایده آل لوله فلزی جامدی هست که هر انتهای آن به لوله دیگری متصل می شود بدون اینکه جوشی روی آن‌ها انجام شود. در برخی موارد بسته به نوع کاربرد لوله و تیوب در یک انتها یا در هر دو انتها دارای رزوه هستند و با استفاده از آن می توان تیوب را به انتهای لوله دیگری رزوه نمود. در این مقاله با نحوه ترخیص تیوب‌های بدون درز  آشنا خواهید شد.

واردات-کالا-با-پرشین-تجارت-دوان

مراحل ترخیص تیوب‌های بدون درز از گمرک

 

ترخیص کالا از زمانی آغاز می‌شود که کالا به بندر یا فرودگاه مقصد رسیده باشد؛ درواقع تفاوت اصلی ترخیص با واردات در همین مورد است. برای شروع ترخیص تیوب‌های بدون درز از گمرک ایران ابتدا باید از مقررات وارداتی کشور و سپس از تمام مدارک لازمی که باید ارائه دهید آگاهی یابید. نکته دیگری که باید بدان توجه کنید زمان ترخیص است؛ زمان ترخیص کالا به شدت تحت تأثیر روند، تجربه ترخیص کار و شرایط گمرک است.

  1. اخذ پروفرما از صاحب کالا
  2. اقدام برای گرفتن ثبت سفارش NTSW
  3. اخذ مجوز های بانکی از بانک عامل
  4. حواله خرید کالا
  5. فرایند بارنامه و حمل کالا به ایران
  6. گرفتن ترخیصیه از شرکت حمل و قبض انبار کالا
  7. اظهار در سامانهepl
  8. گرفتن کوتاژ
  9. تعیین مسیر گمرکی
  10. واریز وجه حقوقی و عوارض گمرکی
  11. واریز ۲% مالیات علی الحساب (در صورت معافیت نیاز به پرداخت نیست)
  12. اخذ مجوزهای مورد نیاز
  13. گرفتن کد رهگیری از بانک عامل (ساتا)
  14. صدور پروانه الکترونیک
  15. محاسبه عوارض انبارداری
  16. ورود کامیون و بارگیری کالا
  17. بررسی مجدد کالا از طرف دایره درب خروج گمرک ایران
  18. خروج کالا و تحویل کالا به انبار ذکر شده در سامانه

لازم به ذکر است که فرآیند ترخیص گمرکی ممکن است با توجه به مقررات مربوطه در هر کشور متفاوت باشد. قبل از شروع این فرآیند، توصیه می شود با اداره گمرک مربوطه یا مشاوران حقوقی/تجاری مورد نهایی خود در ارتباط باشید.

 

کاربرد تیوب های بدون درز در صنعت چیست؟

 

تیوب های بدون درز یا Seamless Tubes در صنعت دارای کاربردهای زیادی هستند. تعدادی از کاربردهای آنها عبارتند از:

  1. صنایع نفت و گاز: تیوب های بدون درز برای انتقال نفت و گاز استفاده می‌شوند. ضخامت آنها و بدون وجود درزها، مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت بالا را ارائه می‌دهند.
  2. صنعت خودروسازی: تیوب های بدون درز مورد استفاده در تولید قطعات مهمی همچون شاسی، سیستم ترمز و سیستم عادم‌گازها قرار می‌گیرند. آنها دارای خواص مسطح بوده و مقاومت بالایی در برابر ضربه و تنش دارند.
  3. صنایع نیروگاهی: تیوب های بدون درز برای سیستم های بخار و سیستم های حرارت می‌توانند استفاده شوند. ضخامت و با کیفیت بالای آنها به آنها کمک می‌کند تا در دماهای بسیار بالا عملکرد خوبی داشته باشند.
  4. صنعت ساختمان: تیوب های بدون درز برای سیستم های خنک کننده، سیستم های گرمایشی و سیستم های آب سرد استفاده می‌شود. داشتن ناپایداری حداقل تیوب به طور قابل ملاحظه از مزایای ویژه آنهاست.
  5. ساخت قطعات صنعتی: تیوب های بدون درز برای ساخت قطعات صنعتی مانند لوله های هیدرولیک و پنوماتیک، ابزارهای صنعتی و قسمت های دیگر که به دقت بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی، تیوب های بدون درز به علت دارا بودن خواص متمایزی مانند مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت در برابر حرارت بالا و دقت بالا، در بسیاری از صنایع پرکاربرد هستند.

 

مراحل واردات تیوب بدون درز

 

  • منبع یابی و سورسینگ Sourcing
  • چانه زنی و مذاکره با فروشنده
  • دریافت پیش فاکتور (پروفرما)
  • بازرسی کمی و کیفی کالا
  • ثبت سفارش
  • پرداخت هزینه و حواله ارزی
  • حمل و نقل
  • صدور بارنامه کالا
  • اخذ ترخیصیه از شرکت حمل کننده
  • اظهار کالا به گمرک
  • انجام فرایند های گمرکی
  • بارگیری و تحویل کالا

 

اهمیت واردات تیوب بدون درز به ایران

 

آمار ها و بررسی ها نشان می دهد واردات تیوب بدون درز به ایران در حال گسترش بوده و کشور های مختلفی نیز نظیر کشور کره جنوبی، چین، امارات و… به عنوان صادر کنندگان این قطعه به ایران در حال همکاری با شرکت های بازرگانی داخلی هستند. حتی تحریم های بین المللی نیز تاثیر چندانی بر روند واردات تیوب بدون درز به ایران نداشته است.

با وجود آن که تولید انواع تیوب بدون درز در کشور توسط کارخانجات مختلف در حال انجام است، اما صنایع نفت و گاز برای تامین بخشی از نیاز های خود جهت پروژه های بزرگ نفت و گاز اقدام به واردات انواع تیوب بدون درز از کشور های مختلف می کنند. البته دلیل دیگری نیز که باعث شده با وجود بالا بودن حجم تولید این محصول، واردات این محصولات نیز انجام شود، سخت گیری های صنایع نفت و گاز در بحث کیفیت و استاندارد تیوب بدون درز تولید داخل می باشد.

کد تعرفه تیوب بدون درز

 

  • 7304 لوله ها و پروفیل های توخالی، بدون درز، از آهن یا از فولاد (غیر از چدن)
  • 73043900 لوله ها و پروفیل های توخالی بدون درز از آهن یا از فولاد غیرممزوج با سطح مقطع، مدور، غیر از ردیف
  • 730439سایر

 

انواع تیوب بدون درز

 

این لوله ها به چند نوع تقسیم می شوند:

  • تیوب های فولادی بدون‌ درز نورد گرم
  • تیوب های فولادی بدون‌ درز نورد سرد
  • تیوب های فولادی بدون‌ درز کشش سرد
  • لوله ‌های فولادی بدون درز اکسترود

 

نکات مهم برای واردات و ترخیص تیوب های بدون درز از گمرک

 

تیوب های بدون درز جهت ورود و ترخیص باید از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشند تا به لحاظ فنی و کیفی بتوان آنها را در بخش های مختلف مورد استفاده قرار داد.

بنابراین انتخاب تولید کننده و تامین کننده مناسب یکی از موارد مهمی است که وارد کنندگان باید به آن توجه کنند تا ضمانتی برای کارآیی و عملکرد این تیوب ها در بخش های مختلف صنعتی باشد. به طوری که قطعه مورد نظر قابلیت های لازم را برای ارائه کالای مورد نظر داشته و بتواند نیازهای تولید کنندگان داخلی را تامین کند.

برخی از کالاهایی که در گمرک ضبط می شوند، باید سریعاً مجوز ترخیص را دریافت کرده و وارد بازار شوند. این مسئله هم از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و هم  ممکن است بازار به چنین کالایی در برهه‌ی زمانی خاص نیاز داشته باشد. این موضوع ترخیص به موقع کالا را ضروری می سازد.

همچنین دریافت مجوزهای لازم و مربوطه و نیز رعایت مقررات و موازینی که اصول و قوانین واردات و ترخیص این قبیل کالاها را در بخشنامه های صادره از سازمان ها و ارگان های دولتی و گمرکی ارائه داده است، فرد وارد کننده را در انجام روند سریع تر این پروسه یاری خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا