ترخیص کالا از ثبت سفارش تا تحویل درب انبار

ترخیص کالا از ثبت سفارش تا تحویل درب انبار یکی از مهم ترین موارد در تجارت جهت واردات و صادرات است که از این طریق می توان به صورت قانونی کالا ار از گمرک آزاد سازی و خارج نمود. تمامی بازرگانان و تجار باید نسبت به مراحل قانونی و گمرکی ترخیص آگاهی لازم داشته باشند تا مسیر با روند خوبی پیش برود.

گروه بازرگانی پرشین تجارت با سال ها سابقه و رزومه کاری درخشان توانسته است در زمینه واردات و ترخیص کالا به صورت تخصصی وارد کار شود و از ترخیص کاران حرفه ای در این مسیر استفاده نماید.

در این مقاله قصد داریم شما را با ترخیص کالا از ثبت سفارش تا تحویل درب کارخانه آشنا کنیم و به توضیح تمام مواردی که در این مراحل باید توسط بازرگان انجام گیرد، بپردازیم. اگر قصد واردات کالا و انجام مراحل ترخیص را دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

mojavez

 

درخواست خرید کالا

 

در ابتدا و آغاز هر چیزی باید درخواست خرید کالا انجام گیرد. این درخواست خرید از طریق واحد طرح و طرح به قسمت سفارشات خارجی فروشنده یا شرکت تولید کننده ارسال می گردد. حال این خرید می تواند توسط یک شخص با سرمایه در نظر گرفته شده صورت گیرد.

 

پیدا کردن فروشنده یا منبع یابی

 

پس از درخواست خرید باید به دنبال تولید کننده یا فروشندگانی باشید که کالای مد نظر را در بالاترین سطح کیفی و مناسب ارائه دهد. پیدا کردن فروشنده به روش های مختلفی صورت می گیرد که از جمله آن می توان به اتاق بازرگانی یا از طریق گوگل اشاره کرد.

 

درخواست کالا از فروشنده یا تولید کننده

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اینترنت می توان به راحتی آدرس سایت فروشنده و تولید کننده را پیدا نمود و از طرق مدیریت بازرگانی شرکت تولید کننده درخواست اطلاعات لازم را داد. از جمله اطلاعاتی که می توان درخواست کرد به شرح زیر است:

  • نوع
  • تعداد
  • نحوه حمل کالا
  • وزن
  • نحوه بسته بندی
  • و سایر مشخصات

دریافت پیش فاکتور

 

پس از اینکه فروشنده یا شرکت تولید کننده درخواست شما را بررسی کرد، پیش فاکتوری را مطابق با درخواست تان ارائه می دهد و تمامی مشخصات کالا را درج می کند. در این مرحله شخص بازرگان و تاجر تمامی موارد پیش فاکتور را بررسی می کند و بعد از مطابقت و صحت نوع کالا به واحد مربوطه ارسال تا تاییدیه را ارائه کند.

 

تامین وجه کالا

 

دو نوع پرداخت وجه در این مرحله وجود دارد که خریدار می تواند نسبت به پرداخت آن اقدام کند:

  • نوع اول آن به این صورت است که کل مبلغ فاکتوری که برای خرید کالا لازم است باید به شماره حساب درج شده در پیش فاکتور واریز شود و زمان ارسال آن قبل از ساخت و ارسال کالا است. به این نوع روش از خرید را نقدی یا دیداری می گویند.
  • در نوع دوم براساس درخواست فروشنده به عنوان پیش پرداخت مقداری از مبلغ به حساب مورد نظر درج شده در پیش فاکتور ارسال می شود. این مقدار ممکن است از 10 درصد تا 30 درصد باشد.

 

مرحله ثبت نمایش کالا در کشور خریدار

 

پس از اینکه مراحل ساخت و ارسال کالا صورت گرفت، تاجر و بازرگان برای اینکه کالا را وارد کشور کنند باید مجوزات ورود را از وزارت بازرگانی تهیه کند. از جمله مجوزاتی که باید اخذ شوند به شرح زیر است:

  1. تهیه پروفرما و درج اطلاعات مورد نیاز در سیستم
  2. ثبت اطلاعات و مجوزهایی مانند تجهیزات، بهداشت دریافت شوند
  3. پرداخت کارمزد ثبت سفارش و تایید توسط کارشناس
  4. دریافت مجوزهای ورود با مراجعه به سامانه جامع تجارت

دریافت بیمه نامه حمل کالا

 

خریدار باید کالای خود را بیمه کند که در صورت هر گونه مشکل، بیمه کالا به وی تعلق گیرد و جبران خسارت شود. در این صورت باید عقد قرارداد بیمه حمل و هزینه های مربوطه را خریدار انجام دهد.

 

انجام امور بانکی

 

انواع پرداخت توسط تاجر و بازرگان به دو روش مبادله ای و متقاضی صورت می گیرد که در این صورت بازرگان به بانک اعلام می کند که حساب ارزی و یا ریالی را برداشت کرده و به بانک تعیین شده در پیش فاکتور ارسال کند.

 

عقد قرارداد با شرکت بازرسی کالا

 

در صورتی که پرداخت کالا به صورت اعتبار اسنادی باشد، بازرسی به دو حالت بازرسی کالا در خصوص ماهیت و تطابق کالا و بازرسی کالا در خصوص تعداد و مقدار آن صورت می گیرد. در هر کدام از بازرسی ها باید از سوی سازمان استاندارد مورد تایید قرار گیرد.

برای اینکه تاجر نسبت به شرکت های بازرسی کالا اقدام کند، لازم است به سایت بانک مرکزی مراجعه کند و مجوزی جهت تنظیم قرارداد با خریدار تنظیم نماید.

 

ارسال و تحویل کالا به انبار حمل

 

در این مرحله فروشنده کالا را به شرکت حمل و نقل تحویل می دهد و بارنامه ای را دریافت می کند این بارنامه شامل سه نسخه است که مواردی از قبیل وزن ناخالص، شرح کالا، تعداد پالت، تعرفه و شناسه ملی خریدار در آن قرار دارد.

وزن ناخالص در اسناد بانکی مهم است و در سامانه بازرگانی تا 5 درصد قابل پذیرش است، اگر بیش تر از این مقدار باشد باید اصلاحیه ای در ثبت سفارش انجام گیرد.

 

بررسی اسناد حمل

 

در این مرحله باید دو سند مورد بررسی قرار گیرند که براساس آن مراحل ترخیص کالا به صورت کامل انجام گیرد. این دو سند شامل کپی انبار حمل در دست فروشنده و پیش فاکتور در دست خریدار است که اگر خریدار پس از بررسی اسناد متوجه تغییر و عدم تطابق شد لازم است نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

 

تحویل کالا به گمرک مورد نظر

 

زمانی که کالا از سوی شرکت حمل و نقل به گمرک کشور رسید، شرکت حمل و نقل از انبارداری قبض انبار دریافت می کند. اعلامیه نیز به خریدار از طریق تماس تلفنی به تاجر و بازرگان ارسال می شود و تاجر پس از تسویه با شرکت حمل کننده، بارنامه و قبض انبار را تحویل می گیرد.

 

ترخیص کالا

 

حال به مرحله ترخیص کالا می رسیم که تاجر یا نماینده قانونی وی نسبت به انجام آن می توانند اقدام کند. زمانی تاجر می تواند به صورت قانونی و بدون هیچ مانعی مراحل ترخیص را انجام دهد که تسویه های لازم را با شرکت حمل و نقل، قبض انبار و سایر اسناد را انجام داده باشد. در ادامه چند مورد از آن ها را شرح می دهیم:

  • صدور مجوز بارگیری
  • تعیین منشا ارز
  • تکمیل مجوزهای مورد نیاز
  • مجوزهای استاندارد، تجهیزات، بهداشت و غیره
  • در صورت بررسی سیستم در مورد بدهکاری خریدار، بدهی نباشد، کالا به درب خروج انتقال پیدا می کند

انبارداری

 

مسئول نگهداری کالا در انبار مبلغ انبارداری را محاسبه می کند که این هزینه شامل تخلیه، مدت زمان رسوب کالا در انبار، بارگیری، بیمه است و براساس نوع ارزش کالا، حجم و نوع آن محاسبه می شود.

اخذ مجوزهای بازرگانی

مسیرهای گمرکی جهت ترخیص کالا

 

براساس تعرفه اظهاری، ریسک ورود کالا، وزن، تجاری بودن کارت بازرگانی، تعداد و تولیدی، سه مسیر برای ترخیص کالا وجود دارد که شامل مسیرهای سبز، زرد و قرمز می باشند. مسیر زرد مرتبط با صندوق است و مسیر زرد درباره کارشناسی مجدد کالا می باشد و مسیر قرمز ارزیابی را نشان می دهد.

زمانی که کالا در مسیر قرمز قرار می گیرد کلیه موارد از جمله ورود کالا، مشخصات کالا، اسناد اظهاری و تعرفه، سریال نامبرده، نوع، تعداد بسته بندی و هم چنین ظاهر کالا بررسی می شود و در صورت تطابق نداشتن با اسناد گزارش لازم به کارشناس گمرک ارسال می گردد و صاحب کالا باید موارد ترخیص را به صورت کامل تکمیل کند.

درب خروج

 

در صورتی که کالا از مسیر سبز گمرکی رد شود، به این معنا است که کلیه موارد و مراحل به درستی صورت گرفته و کارشناس گمرک تاییدیه خروج به صاحب کالا و بازرگان ارائه می دهد. از این رو صاحب کالا می تواند با هر نوع وسیله حمل، کالای خود را تا درب کارخانه ببرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا