گروپاژ در ترخیص کالا چیست؟

گروپاژ در ترخیص کالا یک مفهوم حیاتی در حوزه حمل و نقل گمرکی است. چنانچه مقدار و حجم کالا کمتر از فضای یک کانتینر باشد شما برای پایین آوردن هزینه حمل بار از کانتینر حمل کالای  مشترک با بار دیگر وارد کنندگان، استفاده می‌کنید، این نوع حمل کالای شما، گروپاژ نام دارد. گروپاژ در ترخیص کالا از گمرک باعث پایین آمدن هزینه حمل اضافی میشود، هرچند ممکن است معطلی بیشتری به دنبال داشته باشد. در چنین مواردی فقط یک رسید ارائه می شود و حمل کننده تنها یک بارنامه جهت فوروارد صادر میکند. برای آشنایی بیشتر با گروپاژ در ادامه مقاله همراه ما باشید.

حمل نقل کالا
حمل نقل کالا

 

 

گروپاژ در ترخیص کالا در مورد چه نوع بارهایی اعمال می شود؟

 

  • اگر تاجر یا حمل کننده بار وسیله ای برای استفاده شخصی خرید کند به دلیل کوچک و کم حجم بودن کالا نمی تواند هزینه یک کانتینر کامل را بپردازد. لذا در این چنین مواقعی حمل بار او از طریق فرآیند گروپاژ صورت میگیرد. و شخص با یک فرد دیگردر کانتنر شریک می شود.
  • خرید برخی از بازرگانان از یک کالای خاص گاها به میزان کم صورت میگیرد. در چنین مواردی گمرک بار خریداری شده آنها را در یک کانتینر قرار نمی دهد. بنابراین آنها مجبور به گروپاژ هستند.
  • کالاهای موقت که طی یک زمان خاص وارد کشور می شوند و باید بعد از اتمام مدت زمان از کشور خارج شوند در دسته حمل و نقل گروپاژ هستند. کالاهای نمایشگاهی نمونه ای از این نوع کالاها هستند. البته باید توجه شود که کالاها پروانه گمرکی داشته باشند، در غیر این صورت به هنگام ترخیص کالا به مشکل می خورند.
  • گاها شرکتهای تجاری نمونه کارهای خود را به مقصد می فرستند تا توسط خریدار ارزیابی شوند. این نمونه کارها به مقدار کم و در حجم کم هستند بنابراین لازم است که آن را در یک کانتینر که کالاهای دیگر هم درون آن وجود دارد قرار دهند. نمونه کارهای ارسالی به مشتریان امکان دارد از حساسیت در حمل و نقل نیز برخوردار باشند که با توجه به شرایط فرایند حمل آنها شامل گروپاژ می شود.
  • کالاهای حساس و گران قیمت عموما در حجم کم وارد کشور میشوند. به دلیل حساسیت تجار به این کالاها، حمل و نقل آنها باید با دقت بیشتری صورت پذیرد. برای اینکه این کالاها در امنیت کامل به سلامت به مقصد برسند به گروپاژ نیاز داریم. در این موارد تجار باید حساسیت کالای مرسوله را به گمرک اطلاع دهند.

کانتینرهای گروپاژ در ترخیص کالا

 

دو نوع از کانتینرها به منظور حمل خرده‌بار به‌کار گرفته می‌شود که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

کانتینرهای FCL

کلمۀ FCL مخفف Full Container Load است. بر همین اساس کانتینرهای FCL به کانتینرهایی گفته می‌شود که محموله‌بار درون آن یک پروانه گمرکی دارد. این کانتینرها مربوط به یک بارزگان بوده و به‌نام کانتینر اختصاصی یا دربستی نیز شناخته می‌شود. این کانتینرها چیزی در حدود 70 مترمکعب مساحت دارند و همین مقدار بار در آن‌ها جا می‌گیرد.

کانتینر LCL

کلمۀ LCL مخفف Less-than Container Load است. در این کانتینرها کالاهای افراد مختلفی قرار می‌گیرد و چند پروانه گمرکی دارد. این کانتینرها از لحاظ مساحت به چند دسته تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال کانتینرهای 20 فوتی مساحتی حدود 35 مترمکعب دارند.

ترخیص کالا
ترخیص کالا

مزایا و معایب حمل بار به روش گروپاژ‌ چیست؟

 

تا اینجا دانستیم گروپاژ چیست و چه زمانی استفاده می‌شود. این روش نیز مانند هر روش دیگری مزایا و معایبی دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

 

مزایای حمل مشترک بار

 

از مزایای روش گروپاژ بار می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل‌ و نقل اشاره کرد. زیرا هزینه‌های حمل بین صاحبان بار تقسیم می‌شود و نیازی نیست برای خرده‌بار هزینۀ کامل کانتینر را پرداخت.

 

معایب حمل مشترک بار

 

در این روش زمان حمل کالا و تحویل آن به دلیل‌های مختلفی بیشتر می‌شود. به عنوان مثال نمی‌توان باری را که نیاز به مجوز استاندارد دارد در کنار کالاهایی که نیاز به مجوز ندارند بارگیری کرد.

از طرفی برای بارهای یک کانتینر فقط یک بارنامه صادر می‌شود. به این صورت که حامل بارها، به صاحبان بار رسید می‌دهد ولی خودش به عنوان مالک کل بارهای موجود در کانتینر شناخته می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا