واردات و ترخیص سرنگ انژکتور

واردات و ترخیص سرنگ انژکتور و اقلام مختلفی از تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، همه ساله از کشورهای مختلف جهان به ایران انجام می شود.ناگفته پیداست که با در نظر گرفتن اهمیت تجهیزات پزشکی در حفظ سلامت بیماران، واردات این اقلام با سختگیری بیشتری مواجه است و مجوزهای مختلفی در این زمینه مورد نیاز است. از این رو، علی رغم حجم بالای واردات، لازم است از پیچ و خم های این مسیر آگاه شده و نکات لازم برای ورود به این عرصه را بدانیم. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد واردات و ترخیص سرنگ انژکتور را بررسی کنیم و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم. با ما همراه باشید.

ترخیص سرنگ انژکتور

مراحل ترخیص سرنگ انژکتور از گمرک

 

  1. رسیدن سرنگ انژکتور به اماکن گمرکی و دریافت قبض انبار گمرکی
  2. تهیه و آماده سازی اسناد
  3. اظهار از طریق سامانه EPL
  4. دریافت کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه ( پرینت اظهارنامه)
  5. کنترل و ارزیابی سرنگ انژکتور
  6. دریافت مجوزهای مورد نیاز مانند استاندارد، آزمایشگاه و…
  7. کارشناسی(بررسی تعرفه و ارزش اظهارنامه)
  8. مرحله صندوق و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
  9. مرحله بارگیری و تحویل سرنگ انژکتور از انبار گمرک
  10. مرحله خروج سرنگ انژکتور

مدارک لازم برای واردات سرنگ انژکتور

 

در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص مدارک لازم برای ترخیص سرنگ انژکتور، توضیح دهیم و بگوییم که متقاضی دریافت مجوز واردات سرنگ انژکتور، باید از چه مدارکی، برخوردار باشد. این مدارک عبارتند از:

  • کارت بازرگانی که برای دریافت آن، می توان از طریق سامانه دریافت کارت بازرگانی، به آدرسchambertrust.ir اقدام نمود.
  • مدارک مربوط به نامه نمایندگی که از کمپانی سازنده دستگاه و تجهیزات پزشکی اخذ شده است و مدارک مثبت ثبت نمایندگی، در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی.
  • برچسب کالا یا لیبل.
  • گواهی اثبات کننده فروش و استفاده تجهیزات وارداتی، در کشور سازنده.
  • کد GTIN که شناسه جهانی کالای تجاری است.
  • گواهی هایFDA (گواهی سازمان جهانی دارو و غذای امریکا)؛ CE( (مجوز استاندارداروپا)؛ ISO (گواهی ایزو)
  • پروفرما اینویس که در واقع همان پیش فاکتور است و از تامین کننده اخذ می شود.
  • آنالیز یا تست ریپورت که سندی است که توسط شرکت بازرسی کالا صادر می گردد و کمیت و کیفیت کالا و مطابقت آن با معیارهای استاندارد را مشخص و تایید می نماید.
  • تعهد خدمات پس از فروش، در خصوصتجهیزات وارداتی پزشکی
  • کد تعرفه گمرکی یا HS Code، یکی از مهم ترین مدارک ترخیص کالا از گمرک است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کد می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید مقاله آمده است، اقدام کنند.

گمرک بعد از اخر اوراق و مدارک ترخیص به تشخیص نام، نشان و تایید کارت بازرگانی صاحب کالا می پردازد. سپس به بررسی وکیل جهت ترخیص ، وکالت نامه ترخیص، معرفی نامه، بررسی پروانه حق العمکاری و مطالبات معقوله می پردازد.

 

مراحل واردات سرنگ انژکتور

 

مراحل قانونی سرنگ انژکتور عبارتند از:

  1. آماده سازی مدارک لازم برای دریافت مجوز واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی
  2. مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران NTSW و دریافت مجوز واردات و صادرات
  3. اگر یک شرکت تجاری دارید، باید در سامانه جامع ثبت شرکت ها مدارک مثبت ثبت شرکت را دریافت کنید.
  4. دریافت کد IRC (از سازمان غذا و دارو)
  5. دریافت تاییدیه از سوی ناظر یا مدیر فنی تعیین شده از سوی کمیته تجهیزات پزشکی
  6. پرداخت هزینه های واردات تجهیزات پزشکی

 

واردات سرنگ انژکتور چه سودی دارد؟

 

جت انژکتور نوعی سرنگ تزریقی پزشکی است که برای دارورسانی استفاده می‌شود. با توجه به دشواری خودکفایی کامل در این زمینه تولید این سرنگ، امکان سرمایه گذاری طولانی مدت  در واردات این سرنگ خاص، وجود دارد و این کالا از جمله اقلام وارداتی پرسود و پرکابرد هست. از این رو، در شرایط عادی عده زیادی از واردکنندگان تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند؛ اما قوانین واردات این تجهیزات کمی سختگیرانه وضع شده تا امکان خسارت به بیماران، پزشکان و بیمارستان ها در اثر کیفیت پایین یا استاندارد نبودن این تجهیزات، به حداقل برسد.

 

شرایط واردات سرنگ انژکتور

 

در مرحله عبور کالاها از گمرک، باید نکات خاصی را مد نظر داشته باشید. داشتن مدارک لازم برای واردات سرنگ انژکتور، تنها شرط موجود نیست و باید از ریزه کاری ها و جزییات قوانین موجود در این زمینه نیز آگاهی داشته باشید.

برخی از نکات مهم این بخش را با هم خواهیم شناخت:

  • هر کالای وارداتی حتما باید دارای کد IRC باشد. در غیر این صورت، واردات آن کالا و عبور کالا از گمرک امکان پذیر نخواهد بود.
  • نکته دوم این که باید قبل از اقدام به صادرات، آیین نامه های وزارت بهداشت را بررسی کرده و از لیست کالاهای مورد نیاز کشور، اقدام به واردات کنیم. اگر کالای وارداتی ما جزو اقلام این لیست نباشد، از واردات آن جلوگیری خواهد شد و سرمایه شما به هدر خواهد رفت.
  • هر کالای وارداتی به کشور، باید در خود کشور تولیدکننده نیز به فروش برسد. این قانون برای جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت یا غیراستاندارد سایر کشورها وضع شده است و بدیهی است که کیفیت پایین یک کالای پزشکی، ممکن است جان یک بیمار را به خطر بیندازد.
  • تمامی کالاهای وارداتی باید دارای کلاس بندی خطر با درجه بندی های A تا D باشند.

سرمایه لازم برای واردات سرنگ انژکتور

 

برای واردات این نوع سرنگ ، باید سرمایه قابل توجهی داشته باشید و با رقم های اندک نمی توانید وارد بازار واردات این محصولات شوید. تجهیزت پزشکی اقلام گران قیمتی هستند و شرکت های خارجی نیز به هیچ عنوان مهلت پرداخت با تاخیر یا پرداخت مرحله به مرحله را در اختیار شما قرار نمی دهند. از این رو، لازم است ابتدا از در اختیار داشتن سرمایه کافی برای این کار مطمئن شده و سپس به این بازار ورود کنید.

 

قوانین و مقررات ترخیص سرنگ انژکتور از گمرک

 

ضوابط ارائه مدارک ثبت شرکت، اخذ مجوز نمایندگی از شرکت های خارجی و داخلی، ارائه پروانه کسب و سایر مدارک لازم به اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی توسط بازرگانان، مدیران، مسئولین فنی و افراد دارای کارت بازرگانی در بخش پزشکی گنجانده شده است.

(طبق ماده 3 آیین نامه):تجهیزات اشخاص حقوقی و حقیقی موظفند جهت اثبات سلامت، ایمنی و عملکرد صحیح تجهیزات و ملزومات پزشکی مدارکی را به اداره کل مربوطه ارائه نمایند.

(مطابق ماده 14 آیین نامه):همچنین واردکننده یا نماینده قانونی وی باید تجهیزات پزشکی را پس از دریافت مجوز از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی و ارائه از گمرک ترخیص کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا