ثبت سفارش بازرگانی

همان طور که می دانید امروزه افراد مختلفی در زمینه تجارت یا همان واردات و صادرات فعالیت می کنند. برای فعالیت در این زمینه برخی الزامات کاری وجود دارد که توجه به آن ها ضروری است. از مهم ترین این الزامات می توان به ثبت سفارش بازرگانی اشاره کرد. ثبت سفارش کالا دارای مراحل مختلفی است که هر کدام از این مراحل دارای توضیحات مختص خود می باشند. همچنین شما برای انجام هر یک از این مراحل باید برخی مدارک مختص آن را فراهم کنید.داشتن این مدارک که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، سرعت کار شما را افزایش می دهد.

به طو کلی ثبت سفارش بازرگانی کالا به معنی اخذ یک مجوز جهت ورود کالاها و اجناس خریده شده خارجی می باشد که برای کسب آن می بایست در سیستم مشخص شده و مربوطه در سایت وزارت بازرگانی ( راهنمای سامانه جامع تجارت) آن را ثبت نمود. ثبت سفارش بازرگانی با ورود به سامانه جامع تجارت انجام می شود.

درادامه نیز لازم است فرایند ترخیص کالا را انجام داده و کالای موردنظر را از گمرک آزاد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  ثبت سفارش کالا در ادامه با ما همراه باشید.

بخش بزرگی از نیاز داخلی به انواع کالا ها از طریق واردات تامین می گردد. واردات هر نوع کالایی باید مطابق با قوانین کشور باشد. از مهم ترین قوانینی که پیرامون واردات کالا وجود دارد، ثبت سفارش بازرگانی می باشد که در واقع مجوز ورود کالاهای خریداری شده از کشورهای خارجی به داخل ایران می باشد. این مجور باید در سیستم وزارت بازرگانی ثبت گردد. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی پیرامون ثبت سفارش بازرگانی ارائه دهیم.

 

ثبت سفارش بازرگانی
ثبت سفارش بازرگانی

 

ثبت سفارش بازرگانی چیست؟

 

وارد کننده یک کالا باید برای کسب مجوز جهت واردات کالای خارجی، ثبت سفارش بازرگانی انجام دهد تا در نهایت بتواند کالایی را که از کشورهای خارجی خریداری کرده است را از گمرک ترخیص کند.

ثبت سفارش بازرگانی به کمک پیش فاکتوری که خریدار از فروشنده دریافت می کند، انجام می گردد. در واقع سازمان توسعه تجارت ایران فایلی را با شماره هشت رقمی مجور، تاریخ مجوز ثبت سفارش، تاریخ پروفرما و … را برای شخص صادر می کند. وارد کننده مجاز است با استفاده از این کد 8 رقمی نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام کند.

در سال های قبل، ثبت سفارش بازرگانی به صورت دستی و با مراجعه به هیات های بازرگانی مستقر در استان های مختلف انجام می شد. از سال 1398 تمامی مراحل ثبت سفارش بازرگانی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه “top.ir” قابل انجام است.

هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی است، می تواند نسبت به واردات کالا اقدام کند. وارد کننده می تواند با مراجعه به سایت نامبرده و دریافت نام کاربری و رمز عبور، نسبت به وارد کردن اطلاعات هویتی کالا و ثبت سفارش بازرگانی اقدام نماید.

 

ثبت_سفارش
ثبت_سفارش

 

آشنایی با مراحل مختلف ثبت سفارش کالا

 

زمانی که شما قصد دارید ثبت سفارش کالا را انجام دهید لازم است تا با مراحل مختلف این کار آشنا شوید. اولین مرحله در این کار، داشتن اطلاعات کافی در مورد هزینه کالای موردنظر برای ثبت سفارش است. در ادامه شما باید پروفرمای موردنیاز را از فروشنده موردنظر اخذ کرده و در اختیار داشته باشید. پس از طی این مراحل لازم است تا به معاونت بازرگانی رفته و فرم مربوطه به ثبت سفارش کالای خود را کامل کنید. تا اینجا شما نیمی از مسیر را سپری کرده اید.

در مرحله بعد لازم است تا از طریق سازمان های مربوطه، مجوزهای لازم برای ورود کالای خود را بگیرید. البته دقت داشته باشید که این مجوزها باید بر اساس جدول مشخص شده برای مقررات و قوانین واردات و صادرات، صادر و در اختیار شما قرار بگیرند. پس گرفتن این مجوز شما می توانید به شرکت بیمه موردنظر خود مراجعه کنید. در این مرحله می بایست بیمه نامه مرتبط با کالاهای خود را دریافت نمایید. پس از گرفتن بیمه نامه به مرحله آخر خواهید رسید. در این مرحله لازم است تا ثبت سفارش  کالا را متناسب با قوانین، درون بانک واسطه جهت معامله انجام دهید.

 

ثبت سفارش کالا با پرشین

 

انواع ثبت سفارش کالا در ثبت سفارش بازرگانی

 

ثبت سفارش کالا دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم و بر اساس روش پرداخت دارای دو نوع به شرح موارد زیر است :

  •      ارز بانکی : نقدی، مدت دار، برات وصولی و حواله بانکی
  •     غیر بانکی : بدون انتقال ارز، واردات در مقابل صادرات، ارز متقاضی منشأ ارز خارجی

 

 

انواع ثبت سفارش بر اساس درخواست متقاضی

 

انواع ثبت سفارش بر اساس درخواست متقاضی که دارای چهار نوع به شرح موارد زیر است :

 

  •    واردات در قبال صادرات
  •   بدون انتقال ارز
  •   اعتبار اسنادی یوزانس
  •   اعتباراسنادی مدت دار

 ثبت سفارش کالا

برای ثبت سفارش کالا چه مدارکی نیاز است؟

 

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم برای ثبت سفارش کالا به برخی مدارک نیاز است. در اختیار داشتن این مدارک قبل از ثبت سفارش می تواند کار شما را تسریع نماید. یکی از مهم ترین این مدارک، کارت بازرگانی دارای اعتبار بالا است. علاوه بر آن داشتن کارت عضویت به مدت مشخص در وزارت بازرگانی نیز بسیار مهم است. این کارت را می توانید با ثبت نام و کمی صبر تهیه کنید. از مهم ترین مدارک دیگر که در این زمینه بسیار واجب است، می توان به پروفرما اشاره کرد.

در واقع شما در حین ثبت سفارش کالا باید اصل پروفرما به همراه چند نمونه کپی از آن را در اختیار داشته باشید. البته باید یک سری از اطلاعات مهم را در پروفرما درج کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین اخذ تمامی مجوزهای لازم در این زمینه نیز بسیار الزامی است. از مهم ترین این مجوزها می توان به مجوز جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، انرژی اتمی و … اشاره کرد. البته این مجوزها متناسب با نوع کالای شما متفاوت بوده و همواره یکسان نیستند. در انتها باید اشاره کنیم که داشتن بروشور به همراه آنالیز کالاهای خود در حین ثبت سفارش کالا به شما کمک زیادی می کند.

 

 

درج چه اطلاعاتی در پروفرما لازم است؟

 

برای این که پروفرمای شما کامل و در حین ثبت سفارش فوری کالا مورد تأیید باشد، باید در تکمیل اطلاعات آن دقت کنید. اولین نکته در تکمیل اطلاعات آن، درج آدرس و نام کامل فروشنده و خریدار می باشد. در ادامه نیز باید اطلاعات صحیح کالای خود را به شکل جامع و کامل در پروفرما وارد نمایید. این اطلاعات می تواند شامل وزن، مقدار، تعداد و یا حتی نوع بسته بندی آن کالا باشد. از اطلاعات مهم دیگری که در حین تکمیل پروفرما باید در آن درج شود می توان به اطلاعات زیر اشاره کرد.

  • ثبت اطلاعات ارز موجود در معامله و نحوه پرداخت آن
  • اسم کشور تولید کننده و فروشنده کالای موردنظر
  • میزان کرایه برای حمل کالا و قیمت دقیق فوب و واحد آن
  • درج اسم گمرک مقصد به همراه مرزی که کالا از آن عبور می کند
  • تاریخی که پروفرما صادر می شود به همراه شماره آن
  • امضای پروفرما در کنار درج تاریخ انقضای آن
  • اسم کشور مبدا برای جابجایی کالای موردنظر و حتی محل دقیق بارگیری آن
  • نام وسیله موردنظر برای حمل کالا و مدت زمان انجام این کار

در کنار این اطلاعات یک سری از اطلاعات دیگر نیز در این زمینه وجود دارد. اما ما سعی کردیم مهم ترین و چالش برانگیز ترین این اطلاعات را برای شما بیان کنیم.

 

ثبت سفارش کالا دارای چه انواعی است؟

 

همانگونه که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، ثبت سفارش فوری کالا متناسب با برخی عوامل دارای انواع مختلفی است. البته در بیشتر موارد ثبت سفارش را متناسب با دو مورد، به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند. در واقع این دو مورد، روش پرداخت و نوع درخواست فرد متقاضی می باشد. هر کدام از این موردها دارای نکاتی هستند که ثبت سفارش کالا را تحت تأثیر خود قرار می دهند. به همین منظور نیاز است تا شناخت کافی نسبت به آن ها داشته باشیم. در ادامه می توانید با این دو مورد بیشتر آشنا شوید.

 

ثبت سفارش فوری کالا متناسب با شیوه پرداخت

 

زمانی که ثبت سفارش متناسب با شیوه پرداخت صورت می گیرد، می توان آن را به دو نوع کلی ارز بانکی و غیر بانکی تقسیم بندی کرد. در هر کدام از این دو نوع نیز قواعدی وجود دارد. رعایت این قواعد به ایمن بودن ثبت سفارش فوری کالا کمک زیادی می کند. دقت داشته باشید که در برخی موارد برای تعدادی از کالاها، استانداردی مشخص می شود که اجباری است. در این مواقع لازم است تا شماره استاندارد را در اسناد مربوطه حین ثبت سفارش فوری کالا، درج نمایید. عدم رعایت این موضوع می تواند در ادامه مسیر برای شما مشکلاتی را ایجاد بکند. به همین خاطر بهتر است تا به آن توجه زیادی بشود.

 

ثبت سفارش فوری کالا متناسب با درخواست فرد متقاضی

 

در مواقعی که ثبت سفارش متناسب با درخواست فرد متقاضی صورت می گیرد، این ثبت سفارش به انواع متنوعی تقسیم می شوند. از مهم ترین انواع ثبت سفارش در این زمینه می توان افتتاح، اصلاحیه، کانتینر، جایگزین، حمل و افتتاح آن در محل تنخواه را نام برد. هر کدام از این انواع ثبت سفارش فوری کالا نیز دارای استانداردهایی هستند. توجه به این استانداردها برای تسهیل کار شما الزامی است و عدم توجه به آن ها می تواند زیان هایی را به کار شما بزند. در نتیجه توجه به آن ها الزامی است.

 

نکات لازم در زمینه ثبت سفارش کالا

 

به طور کلی وقتی شما می خواهید ثبت سفارش فوری کالا را انجام دهید لازم است تا به نکاتی توجه نمایید. در گام نخست باید نسبت به مراحل و انواع ثبت سفارش به آشنایی کامل برسید. در ادامه نیز می بایست مدارکی  که در طول این مسیر به آن ها احتیاج دارید را شناخته و تهیه کنید. البته دقت داشته باشید که انتخاب نوع ثبت سفارش کالای شما باید با دقت زیادی انجام شود. به همین خاطر سعی کنید در صورت نداشتن اطلاعات کافی از افراد متخصص و مجموعه های معتبر در این زمینه کمک بگیرید. علاوه بر این سعی کنید با استانداردها و قواعد کلی ثبت سفارش نیز آشنا شوید. شناخت این قواعد تا حد زیادی سرعت شما را در این مسیر افزایش خواهد داد.

 

مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا

 

  •     آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش
  •   دریافت پروفرما از فروشنده کالا
  •    مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی برای تکمیل فرم ثبت سفارش
  •     اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمان‌های ذیربط
  •    رجوع به شرکت بیمه و اخذ بیمه‌ نامه
  •     اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا

 

سخن آخر

 

در نتیجه هنگامی که شما تصمیم به ثبت سفارش فوری کالا می گیرید، می بایست نسبت به این موضوع اطلاعاتی را داشته باشید. این اطلاعات می تواند شامل شناخت مراحل، مدارک، انواع و … مربوطه به ثبت سفارش فوری کالا باشد. البته توجه به پروفرما و اطلاعات درج شده درون آن نیز بسیار مهم است. در صورت عدم توجه به آن ممکن است برخی اختلالات در روند کار شما ایجاد شود. همچنین توجه به نکات و قواعد موجود در این زمینه نیز می تواند امر ثبت سفارش فوری کالا را برای شما تسهیل نماید. در همین راستا ما در این مقاله سعی کریم تا شما را با تمامی این موارد آشنا کرده و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.

 

 

ارتباط با کارشناسان مشاور

 

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان، با برخورداری از کادری مجرب و ترخیص کاران با تجربه، برای دریافت مجوز واردات و ثبت سفارش بازرگانی شما در کم ترین زمان، آماده همکاری می باشد.

تمام اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند، می توانند برای ثبت سفارش کالای خود از طریق سامانه در نظر گرفته شده و همینطور برای دریافت مشاوره تخصصی پیرامون واردات و ترخیص کالای مورد نظرتان و همینطور اطلاع از قوانین جدید ترخیص کالا از گمرک، می توانید با شماره های 02142326 و همچنین واتساپ به شماره 09018317541  تماس حاصل فرمائید.

2 در مورد “ثبت سفارش بازرگانی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

مبارک باد این سال همه سال نوروز 1403

پاپ آپ نوروز 2_prev_ui

پاسخگوی سوالات شما برای دریافت مجوزها و واردات و صادرات کالا هستیم واتساپ تلگرام  ایتا 09018317558