مشاوره استاندارد و بازرسی کالا

یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که برای تمامی تاجران و افرادی که در زمینه واردات کالا فعالیت دارند، وجود دارد؛ این است که کالاهایی که در معاملات بین‌المللی تهیه کرده‌اند، کیفیت لازم را نداشته باشد. همین موضوع زمینه ایجاد شرکت‌های بازرسی و کنترل کیفی را فراهم کرده است تا اقدام به آزمایش محصول کنند و آن را از نظر کمی و کیفی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. بازرسی کالا و صدور مجوزهای لازم در این زمینه توسط شرکت‌های معتبری که دارای مجوزهای رسمی می‌باشند، صورت می‌گیرد. در این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان قصد داریم با ارائه مشاوره تخصصی پیرامون استاندارد و بازرسی کالا، شما را با چگونگی این فرآیند و همینطور صدور مجوز استاندارد آشنا کنیم.

مشاوره بازرسی کالا

ارائه مشاوره استاندارد و بازرسی کالا

 

خریداران و واردات کنندگانی که در بازارهای جهانی حضور پیدا می‌کنند، پس از ثبت سفارش محصول، با این چالش و دغدغه مواجه هستند که فروشنده به تعهدات خود عمل نکند و محصولی که برای او ارسال می‌کند با تعهداتی که در قرارداد قید شده است، همخوانی نداشته باشد.

البته برخی از فروشندگان نیز به دلایل مختلفی شامل سودجویی و … اقدام به ارسال کالایی مغایر با آنچه که در قرارداد ذکر شده است، می‌کنند و تعهداتی که دارند را زیرپا می‌گذارد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، می‌توان در تمامی فرآیندها شامل زمان تولید، بسته بندی، تحویل کالا به حمل کننده و … به فرآیند و کیفیت کار نظارت داشت. برای بازرسی کالا بایستی از شرکت‌های بازرسی که در این زمینه فعال هستند، کمک بگیرید. شرکت‌هایی بازرسی بر کمیت، کیفیت و قیمت کالا نظارت دارند.

در صورتی که فرآیند بازرسی به درستی صورت بگیرد، خریدار از کیفیت و کمیتی محصولی که به دست او می‌رسد، اطمینان خواهد داشت. برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری می‌باشند، به همین دلیل بایستی پس از ورود به کشور نیز تحت آزمایش و بررسی قرار بگیرند تا مجوز استاندارد گمرگ برای آن ها صادر شود.

مطابق با قوانین و مقررات بانکی، کالاهای وارداتی که انتقال ارز آن‌ها از طریق سیستم‌های بانکی از جمله اعتبارات اسنادی و حواله‌های ارزی است یا کالاهایی که برای آن‌ها ارز مبادله ای اختصاص داده شده است، در زمان ترخیص مشمول دریافت گواهینامه بازرسی (PSI) برای آزادشدن اسناد از بانک می‌باشند.

 

انواع بازرسی کالا در مشاوره استاندارد و بازرسی کالا

 

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای بررسی کمیت و کیفیت کالاها، تاسیسات، خدمات مورد معامله و تطبیق آن با بندهای قرارداد بین فروشنده و خریدار، شرکت‌های بازرسی اقداماتی شاملی بازرسی، نمونه برداری، اندازه گیری، آزمایش و … را انجام می‌دهند.

انواع بازرسی کالا در چندین مرحله صورت می‌گیرد که در ادامه این مقاله با عنوان مشاوره استاندارد و بازرسی کالا، قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

 

بازرسی قبل از حمل

 

بازرسی قبل از حمل به تقاضای خریدار و با هدف جلوگیری از هر گونه اقدامات کلاه برداری و یا اقدامات متخلفانه فروشنده قبل از حمل و ارسال کالا برای خریدار صورت می‌گیرد.

این نوع بازرسی در چهار دامنه مختلف شامل کمیت، کیفیت، بسته بندی و بارگیری انجام می‌شود. البته در بررسی هر یک از موارد رعایت دستورالعمل‌ها و قرارداد بازرسی مدنظر قرار داده می‌شود.

بازرسی قبل از حمل تحت عناوین دیگری شامل بازرسی چشمی یا بازرسی ظاهری نیز شناخته می‌شود، چراکه در طی این مرحله سلامت ظاهری و فیزیکی کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد و همین نیز کفایت می‌کند.

در صورتی که در بازرسی قبل از حمل، تمامی دستورالعمل‌ها به صورت شفاف اجرا شوند و تمامی موارد و تقاضاهای مشتری را در بربگیرد، در نهایت گواهی قبل از حمل برای مشتری صادر می‌گردد.

 

بازرسی حین تولید

 

در صورتی که برخی پارامترها شامل قطعات به کار رفته در تولید محصول سفارش داده شده، مواد اولیه و متریال مورد نیاز، فرآیند تولید کالا و … برای خریدار حائز اهمیت باشد، می‌تواند درخواست بازرسی و ارزیابی کالا در حین تولید داشته باشد.

مطابق با نظر کارشناسان در زمینه مشاوره استاندارد و بازرسی کالا، بازرسی حین تولید در یکی از انواع بازرسی پیش از حمل کالا دسته بندی می‌شود. با توجه به اینکه در این روش مدت زمان حضور بازرس در محل فروشنده بیشتر می‌باشد، بازه زمانی که برای بازرسی اختصاص داده می‌شود نیز طولانی‌تر است. به همین دلیل هزینه این نوع بازرسی نیز بیش از دیگر روش‌های بازرسی است.

معمولا برای واردات انواع مواد غذایی، تجهیزات و لوازم بهداشتی، مواد آرایشی و … بازرسی حین تولید انجام می‌شود.

 

بازرسی قیمت

 

در برخی موارد نیاز به بازرسی برای اطمینان از واقعی بودن قیمت کالا و ارزش گذاری صحیح آن صورت می‌گیرد. تمامی بازرگانان از قیمت کالای مورد نظرشان مطلع هستند و عرف تعیین قیمت آن را می‌دانند. اما با بازرسی قیمت می‌توانند به اطمینان بیشتری از ارزش گذاری صحیح محصولاتی که خریداری کرده‌اند، برسند.

بازرسی قیمت معمولا به دستور بانک و همینطور موسسه تامین کننده مالی انجام می‌شود. به خصوص زمانی که یک بانک و یا نهاد دولتی به عنوان تامین کننده منابع مالی حضور داشته باشد، بازرسی قیمت حتما انجام می‌شود. دلیل این موضوع نیز این است که اینگونه از سوء استفاده از ارز ارزان قیمت و یا وام‌های کم بهره جلوگیری می‌گردد.

 

بازرسی اصالت فروشنده

 

چنانچه خریدار از اصالت فروشنده و همینطور در مورد میزان توانایی او در اجرای تعهداتی که دارد، شک داشته باشد، می‌تواند درخواست بازرسی اصالت فروشنده را داشته باشد.

در این نوع بازرسی، شرکت بازرسی اقدام به تائید هویت فروشنده می‌کند. بازرسی اصالت فروشنده تحت عنوان منبع‌یابی نیز شناخته می‌شود. اغلب بازرگانان به دلیل الزامات قانونی و رعایت قواعد بانک مرکزی، از این نوع بازرسی استفاده می‌کنند.

 

بازرسی استانداری اجباری

 

در بازرسی استاندارد اجباری، شرکت بازرس اقدام به بازرسی و آزمون کالا در آزمایشگاه‌ های مجاز می‌کند. در صورتی که کالا دارای دستورالعمل‌های استاندارد اجباری باشد، برای آن گواهی انطباق کالا صادر می‌شود.

مشاوره ترخیص کالا

ارائه مشاوره استاندارد و بازرسی کالا در گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان

 

دراین مقاله سعی کردیم با ارائه مشاوره استاندارد و بازرسی کالا، شما را تا حدودی با انواع بازرسی کالا و دلایل اهمیت آن آشنا کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شود و بتوانید از آن استفاده کنید.

درصورتی که در زمینه استاندارد و بازرسی کالا نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارید، از طریق راه‌های ارتباطی شامل شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541 با کارشناسان پرشین تجارت دوان در ارتباط باشید. ترخیص کاران مجموعه در زمینه ارائه مشاوره رایگان استاندارد و بازرسی کالا پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

 

سوالات متداول

 

دلیل اهمیت مشاوره استاندارد و بازرسی کالا چیست؟

فعالان در بخش بازرگانی همواره از کیفیت کالایی که خریداری می‌کنند، نگران هستند. با دریافت مشاوره و انجام بازرسی‌های کالا می توان از اجرای تمامی تعهدات قید شده در قرارداد با فروشنده اطمینان داشت.

مهم‌ترین وظیفه شرکت‌های بازرسی کالا چیست؟

از مهم‌ترین وظایف شرکت‌های بازرسی کالا می توان به بررسی صلاحیت، اصالت و ماهیت فروشنده یا تولید کننده محصول، بررسی کیفیت و کمیت کالا براساس توافق های صورت گرفته میان خریدار و فروشنده، ارزیابی و تایید میزان سفارش، بررسی سال ساخت کالا، تایید اصالت شرکت سازنده کالا، ارائه گواهینامه‌های پیش از حمل و پس از حمل، بررسی نوع بسته ‌بندی محصول و … اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا