قوانین حمل و نقل کالا

قوانین حمل و نقل کالا یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد ارتباط بین کشورها می باشد و ترانزیت کالا به سه صورت زمینی، دریایی، هوایی در مرز کشورها صورت می گیرد. برای ورود و یا خروج کالا باید یک سری قوانین وجود داشته باشد تا بر صنعت حمل و نقل کالا نظارت نماید و قوانین حمل و نقل در تمامی کشورها به یک صورت است که شامل 60 کنوانسیون و موافقت نامه می باشد که همه ی کشورها آن را تایید کرده اند.

همانطور که می دانید حمل و نقل کالا در بین کشورهای جهان گسترش پیدا کرده است و به خوبی چرخ تجارت جهانی را می چرخاند. آیا تاکنون به این فکر کرده اید که مراحل حمل و نقل کالا چگونه است و باید چه مدارکی ارائه دهید. در ادامه این مقاله می خواهیم صفر تا صد قوانین حمل و نقل  کالا را برای شما توضیح دهیم.

 

قوانین حمل و نقل کالا به صورت داخلی

 

امروزه قوانین حمل و نقل کالا در کشور بسیار کاربرد دارد و تقریبا تمامی شرکت ها و صنایع از سیستم حمل و نقل داخلی برای سرعت دادن به جا به جای بار خود استفاده می نمایند. قوانین داخلی حمل و نقل کالا این امکان را برای شرکت های بازرگانی فراهم نموده است که بتوانند با خیال راحت مبادلات کالای خود را انجام دهند  و همچنین به صاحبان بار این اطمینان را می دهند که با خیال راحت و براساس قوانین مرسولات خود را به شرکت های حمل و نقل کالا می سپارند.

 

برخی از قوانین حمل و نقل کالا داخلی

 

  • تمامی کالاها نیاز به بارنامه دارند بارنامه باید توسط شرکت حمل و نقل و صاحب کالا به صورت چند نسخه تکمیل و امضا شود تا در صورت به وجود آمدن مشکل امکان طرح شکایت از سوی طرفین وجود داشته باشد و بارنامه مورد بررسی قرار بگیرد.
  • تخلیه بار باید در محلی که به شرکت گیرنده تعلق دارد انجام شود. بارگیری باید بر اساس قوانین مرتبط با آن منطقه انجام شود.
  • برخی از کالاها برای حمل و نقل احتیاج به پروانه عبور دارند که باید آن را دریافت نمایید.
  • محل بارگیری کالا ممکن است ایستگاه قطار، انبار و گمرک و یا هر جای دیگر باشد ولی این مکان‌ها باید متعلق به شرکت حمل و نقل باشد و بارگیری در جایی که تحت تملک شرکت نمی‌باشد ، غیر قانونی به حساب می‌آید.
  • حق تمبر بارنامه باید توسط شرکت حمل و نقل پرداخت شود.
  • هزینه‌ هایی که به حمل و نقل کالا مرتبط می‌ شود به صورت توافقی در بارنامه ثبت می ‌شود و اگر دو طرف و این توافق نرسند مبلغ به صورت تعرفه‌ های کلی محاسبه می‌ شوند.
  • در صورتی که بعد از صدور حواله بارگیری صاحب بار نتواند کالاها را برای ارسال آماده نماید به ازای هر ۱۲ ساعت که از زمان بارگیری بگذرد یک مبلغ به عنوان حق توقف از او دریافت خواهد شد این قانون در مورد تخلیه بار هم اجرا می‌ شود.

 

قوانین حمل و نقل کالا به صورت دریایی

 

قوانین حمل و نقل کالا به صورت دریایی توسط کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد ولی به طور کلی تمامی این قوانین برگرفته از قوانین بین المللی می‌باشند که با توجه به قوانین و توافقات شرکت حمل و نقل باید با توجه به اجرت تعیین شده کالا را در زمان مشخص به دست گیرنده برساند.

 

برخی از قوانین حمل و نقل کالا به صورت دریایی

 

  • صدور بارنامه تضمین سلامت کالا حمل و تحویل بار به عهده شرکت حمل و نقل می‌باشد.
  • بیمه کالا باید توسط صاحب بار انجام شود مگر در برخی از موارد خاص که شرکت حمل و نقل بیمه آن را عهده‌ دار می‌شود.
  • بسته‌بندی کالا باید باید توسط صاحب بار به درستی انجام شود و تمامی اطلاعات مانند: ارزش، نوع بار، تعداد و زمان تحویل کالا به شرکت اطلاع دهد در صورتی که این اطلاعات را در اختیار شرکت حمل و نقل قرار ندهد هرگونه خسارت بر عهده صاحب بار است.
  • تمامی مسئولیت‌ های حمل و نقل دریایی کالا به عهده شرکت حمل و نقل می‌باشد و اگر هرگونه خسارتی به کالا وارد شود و یا کلاً از بین برود شرکت حمل و نقل باید خسارت را بپردازد مگر اینکه مدارک بتواند خلاف آن را ثابت نماید. ولی قوانین کشور ایران کمی متفاوت است و مسئولیت سلامت کالا به عهده شرکت حمل نقل نمی‌باشد مگر زمانی که کوتاهی از سوی شرکت رخ دهد و باعث به وجود آمدن خسارت شود و شرکت حمل و نقل باید آن را بپردازد.
  • برای تضمین سلامت کالا و بار صاحب کالا می‌تواند یک مبلغ به عنوان چک یا سفته به عنوان ضمانت از شرکت حمل و نقل دریافت نماید.

 

قوانین حمل و نقل هوایی کالا

 

یکی از مطمئن ‌ترین و ساده‌ ترین روش حمل و نقل کالا به صورت هوایی است با توجه به قوانین حمل و نقل کالا به صورت هوایی شما می‌توانید انواع کالا های فاسد شدنی، کالاهای با ارزش، کالاهای معمولی و بارهای خطرناک را می‌توانید با استفاده از هواپیمای باربری جا به جا نمایید حمل و نقل کالا به صورت هوایی به دو صورت انجام می‌شود.

 

به صورت کارگو

 

روش حمل و نقل توسط هواپیما های باربری با رعایت استاندارد های ایمنی انجام می‌گیرد که بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در این روش حمل و نقل کالا به صورت جمعی می‌ باشد و تجار می‌تواند بارهای خود را به همراه دیگر کالاها ارسال نماید.

 

روش فریت بار

 

این روش حمل و نقل مخصوص کالا های مسافران هواپیما است که توسط هواپیما های مسافربری انجام می‌ گیرد.

 

برخی از قوانین حمل و نقل هوایی

 

  • تمامی اطلاعات لازم درباره آدرس فرستنده و گیرنده نوع کالا، نوع بسته‌ بندی، خصوصیات و ارزش کالا، تعداد بسته‌ها هزینه‌های پرداخت شده دیگر موارد را باید در بارنامه ذکر نمایید.
  • بارنامه باید توسط شرکت حمل و نقل تنظیم شده و در سه سند به امضا و تایید صاحب بار و حمل کننده برسد و بارنامه به همراه کالا به متصدی حمل و نقل تحویل داده شود.
  • اگر بارها بیشتر از یک بسته باشند متصدی می‌تواند از صاحب بار بخواهد که برای هر کدام از آن ها یک بارنامه جداگانه تهیه نماید.
  • اگر شرکت متصدی خسارت یا مفقودی کالا را قبول کند و یا ۷ روز از زمان تحویل بار گذشته باشد و هیچ کالایی به دست گیرنده نرسد صاحب کالا می‌تواند برای گرفتن حق و حقوق خود اقدام نماید.

 

قوانین حمل و نقل ریلی

 

یکی از روش‌ های قدیمی حمل و نقل کالا به صورت ریلی است و قوانین حمل و نقل کالا به صورت ریلی معمولاً هر یک یا دو سال مورد بازبینی و تصحیح قرار می ‌گیرد. برای حمل و نقل کالا به این روش شما باید مجوزهای لازم را از اداره راه و ترابری دریافت کنید و یکی از مدارک ضروری بارنامه است.

 

قوانین حمل و نقل ریلی کالا

  • هر واگن نیاز به یک بارنامه جداگانه دارد.
  • نرخ حمل و نقل ریلی کالا به صورت توافقی بین دو طرف تعیین شده در صورت عدم توافق مبلغ بر اساس تعرفه‌ ها تعیین خواهد شد.

 

در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد حمل و نقل کالا  را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. آشنایی با قوانین و مقررات حمل و نقل کالا و مدارک لازم  از مراحل مهم و ضروری حمل و نقل است. کارشناسان گروه بازرگانی و گمرکی پرشین تجارت دوان در ارائه پایین ترین نرخ حمل کالا از گمرک ف آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

در صورتی که قصد واردات و یا صادرات کالا را دارید می توانید از تیم حرفه ای پرشین تجارت دوان کمک بگیرید و از ترخیص کاران حرفه ای این شرکت بازرگانی کمک بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه واردات و ترخیص کالا به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله واردات و ترخیص کالا را مطالعه نماید و اطلاعات خود را به روز نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا