ترخیص برد مدار چاپی از گمرک

تاجران باید بعد از وارد کردن کالا به کشور، مراحل ترخیص آن را از گمرک طی کنند تا بتوانند کالا را به صورت قانونی وارد کشور نمایند. ترخیص برد مدار چاپی از گمرک، پروسه ای زمان‌بر است و باید مدارک به صورت تمام و کمال ارائه شوند و هزینه‌های مربوطه مثل هزینه انبارداری، هزینه بررسی اسناد و مدارک، هزینه کنترل کالا و … پرداخت شوند. با توجه به فرایند پیچیده و زمان‌بر ترخیص برد مدار چاپی از گمرک، در این مطلب می‌خواهیم به بررسی مراحل و هزینه‌های آن بپردازیم تا راهنمای شما باشیم. لطفا با ما همراه شوید.

ترخیص برد مدار چاپی
ترخیص برد مدار چاپی

 

مراحل ترخیص برد مدار چاپی از گمرک

 

مرحله پس از وارد کردن کالا به داخل کشور، ترخیص کالا از گمرک می‌باشد که این پروسه هم تشکیل شده از چند مرحله است. وارد کنندگان مدار چاپی برای آنکه بتوانند کالا را به صورت قانونی وارد کشور کنند، باید ترخیص کالا را طبق قوانین انجام دهند و هزینه‌های آن را بپردازند.

ترخیص برد مدار چاپی از گمرک با تسلط به قوانین گمرک، در کمترین زمان انجام خواهد شد. اگر هم خودتان در این زمینه از دانش و تجربه کافی برخوردار نیستید، می‌توانید از کارشناسان ترخیص کار کمک بگیرید.

مراحل ترخیص برد مدار چاپی از گمرک به شرح زیر می‌باشد :

 

ثبت اظهارنامه در سامانه EPL و ارائه مدارک

 

اولین قدم برای ترخیص برد مدار چاپی از گمرک، ثبت اظهارنامه در سامانه EPL است. شما در این مرحله باید به شیوه آنلاین اقدام کنید و ضمن تکمیل اظهارنامه، مدارک را هم ارائه نمایید. لیست مدارک مورد نیاز به شرح زیر هستند :

  • اظهارنامه واردات
  • گواهی مبدا
  • فاکتور
  • اعلامیه تأمین ارز
  • پروفورما یا پیش فاکتور
  • کپی کارت بازرگانی معتبر
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • مجوز ثبت سفارش
  • بیمه‌نامه
  • پروانه بهره برداری
  • پروانه صادراتی

برای تکمیل اظهارنامه در سامانه EPL باید دقت بالایی داشته باشید و اطلاعات را دقیق و درست ارائه کنید. پس از تکمیل فرم اظهارنامه و ارائه مدارک، یک شماره سریال و یک شماره عطف به شما ارائه خواهد شد که باید پرینت آن را تهیه کرده و برای مراحل بعدی نگهداری کنید.

 

بررسی اسناد توسط دایره احراز هویت 

 

پس از ارائه مدارک و تکمیل اظهارنامه، اسناد شما توسط دایره احراز هویت گمرک، مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا در صورت مورد تایید بودن، یک شماره ثبت یا کوتاژ به کالا اختصاص داده شود. اگر کوتاژ را دریافت کنید، بدین معناست که اظهارنامه کالاهای وارداتی شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده‌اند.

 

کنترل و ارزیابی کالا

 

در مراحل ترخیص برد مدار چاپی از گمرک، کالا مورد کنترل و ارزیابی قرار خواهد گرفت و از سه مسیر سبز، زرد و قرمز عبور می‌کند. اگر کالا در مسیرهای زرد و قرمز قرار بگیرد، به این معناست که نیازمند کنترل و بررسی‌های بیشتری است و باید مجددا توسط کارشناسان گمرک بررسی شود. برای بررسی مجدد کالا، اسناد مطابقت داده می‌شوند و کالا در بخش‌های دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و … بررسی خواهد شد.

 

اخذ مجوزهای لازم برای ترخیص برد مدار چاپی از گمرک

 

اگر کالاهای وارداتی شما نیاز به مجوزهای خاصی دارند، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید و به کارشناسان گمرک ارائه کنید. در صورت عدم ارائه مجوزها، کالا در مرحله گمرک آزادسازی نخواهد شد.

 

بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

 

پس از ارائه مجوزهای لازم، تعرفه گمرکی کالا با اسناد آن مطابقت داده می‌شوند تا هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، تایید و امضاء‌های لازم انجام خواهد شد.

 

پرداخت هزینه‌ها و صدور سند ترخیص

 

برای ترخیص برد مدار چاپی از گمرک باید هزینه‌های مربوطه که از سوی گمرک تعیین شده است، پرداخت گردد. سپس با دریافت فیش، پروانه سبز گمرک باری صادر خواهد شد. وارد کننده کالا می‌تواند با دریافت فیش، پروانه سبز برای خروج کالا از گمرک اقدام نماید.

 

انبارداری و اجازه بارگیری

 

پس از صادر شدن سند ترخیص کالا از گمرک و تسویه با شرکت حمل و نقل، مجوز بارگیری صادر خواهد شد. در این مرحله باید هزینه‌های انبارداری هم پرداخت گردد. هزینه انبارداری شامل بخش‌های هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمان نگهداری کالا در انیار و … است.

 

خروج کالا و ترخیص برد مدار چاپی از گمرک

 

با طی کردن تمام مراحل فوق و کنترل پروانه سبز گمرکی توسط انباردار، مجوز خروج کالا از گمرک صادر خواهد شد و صاحب کالا می‌تواند برای بارگیری کالاهای خود، وسیله نقلیه مورد نظر را وارد گمرک کند.

 

اعلامیه ورود کالا چیست؟

 

مرحله اول در فرایند ترخیص برد مدار چاپی از گمرک، مراجعه صاحب کالا یا نماینده قانونی او به شرکت‌های حمل و نقل و دریافت برگ ترخیص کالا می‌باشد. شرکت‌های حمل و نقل وظیفه دارند که حداکثر 5 روز پس از مراجعه صاحب کالا به شرکت و تحویل کالا به انبار گمرک، فرایند انجام شده که شامل تاریخ ورود کالا و زمان مجاز نگهداری کالاها در انبار گمرک است را طی نامه‌ای به صاحب کالا اعلام نمایند. این نامه به اسم اعلامیه ورود کالا شناخته می‌شود.

برخی از شرکت‌های حمل و نقل کالا علاوه بر ارائه نامه اعلامیه ورود کالا، یکسری دیگر از نامه‌ها را نیز صادر می‌کنند مثل نامه ورود کالا به مرز، نامه تخلیه کالا در گمرک، نامه بارگیری و… ارائه این نامه‌ها از نظر حقوقی الزامی نیست و فقط جنبه اطلاع رسانی دارند.

 

زمان ترخیص برد مدار چاپی از گمرک پس از صدور اعلامیه ورود کالا

 

اعلامیه ورود کالا پیش از تخلیه اولیه آن صادر می‌شود و صدور این اعلامیه به معنای آمادگی شرکت حمل و نقل برای ترخیص کالا نیست. پس باید مدت زمانی هم منتظر تخلیه کالا، ورود به انبار و صدور قبض انبار باشید و چند روز طول می‌کشد تا بعد از صدور اعلامیه ورود کالا، برگ ترخیص صادر شود.

 

ترخیص کار گمرک کیست؟

 

انجام مراحل ترخیص برد مدار چاپی از گمرک فرایندی پیچیده و تخصصی است و طی کردن مراحل آن نیازمند سابقه و مهارت می‌باشد. به همین دلیل بهتر است از افرادی که سال‌ها فعالیت در این زمینه دارند و با پیچیدگی‌های ترخیص کالا آشنا هستند، کمک بگیرید. این افراد، کارشناسان ترخیص کار گمرک هستند که با وکالت داشتن از جانب شما، تمام مراحل ترخیص کالا را انجام می‌دهند و نیازی به رفت و آمدهای شما به گمرک نیست.

ترخیص کار رسمی گمرک، نماینده شما در گمرک می‌باشد. او می‌تواند به جای شما تمام کارهای مربوط به ترخیص برد مدار چاپی از گمرک را بدون نیاز به حضور شما انجام دهد. با کمک کارشناس ترخیص کار، کالاهای شما بدون هیچ مشکلی و در سریع ترین زمان، ترخیص خواهند شد و متحمل ضرر و خسارتی هم نخواهید شد.

اگر نیاز به یک کارشناس ترخیص کار با تجربه و متخصص دارید، کارشناسان شرکت پرشین تجارت دوان با سال‌ها سابقه فعالیت در این امر، در خدمت شما هستند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی‌های لازم، با شرکت تماس حاصل بفرمایید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا