آموزش جامع ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا

 

ثبت سفارش کالا بر اساس قانون تجارت ایران، از اولین اقدامات مهم برای واردات کالا به داخل کشور می باشد. این مجوز از سوی سازمان تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازرگانان صادر می شود و می توان از آن به عنوان مجوزی برای ترخیص کالا استفاده کرد.

طی سال 1397 تغییراتی در روند ثبت سفارش کالا صورت گرفت به طوری که بر اساس بخشنامه سازمان توسعه تجارت، بازرگانان برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا باید به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کنند و تمامی مراحل اخذ این مجوز به صورت الکترونیکی انجام می شود. در صورتی که شما نیز قصد دارید در این سامانه اقدام به ثبت سفارش کالا نمایید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید چراکه آموزش جامع ثبت سفارش کالا را برایتان ارائه کرده ایم.

 

 

ثبت_سفارش_کالا_با_پرشین

ثبت سفارش کالا چیست؟

 

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم تمامی بازرگانان به منظور واردات کالا به کشور، باید از طریق مراجع ذیربط اقدام به دریافت مجوز با عنوان ثبت سفارش کالا نمایند. در واقع این فرآیند به وارد کنندگان این اجازه را می دهد که کالای خریداری شده را وارد ایران نمایند و بتوانند آن را از گمرک ترخیص کنند.

مراحل ثبت سفارش کالا به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع تجارت انجام می شود. در واقع تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که واجد الشرایط دریافت مجوز ثبت سفارش کالا هستند، می توانند بدون مراجعه حضوری به هیات های بازرگانی مستقر در تمامی استان ها، تمامی مراحل را به صورت آنلاین انجام دهند.

ثبت_سفارش_کالا

 

چه کسانی می توانند اقدام به ثبت سفارش کالا نمایند؟

 

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند و بر اساس قوانین مرتبط با صادرات و واردات دارای صلاحیت لازم برای واردات کالا می باشند، می توانند اقدام به ثبت سفارش کالا نمایند.

تمامی افراد می توانند پس از مراجعه به سامانه در نظر گرفته شده، ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنند و در نهایت پس از وارد کردن اطلاعات هویتی و مبدا و مقصد کالای خریداری شده، اقدام به ثبت سفارش کالا نمایند.

لازم به ذکر است که تمامی درخواست های ثبت شده در این سامانه، توسط کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی می گردد و چنانچه نواقصی در آن ها وجود نداشته باشد تائید می شوند و پرونده ثبت سفارش مشتری به بانک عامل، گمرکات، اداره دارایی و دیگر نهادی های قانونی مرتبط ارجاع داده می شود.

 

ثبت_سفارش_بازرگانی

انواع ثبت سفارش کالا

 

ثبت سفارش کالا دارای انواع مختلفی به شرح موارد زیر است:

  •  دیداری
  •  مدت دار
  •  یوزانس
  • ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

شایان ذکر است اشاره کنیم که ثبت سفارش واردات در برابر صادرت در صورتی انجام می گردد که بازرگانان پروانه صادراتی معتبری را ارائه کنند. این پروانه صادراتی ضمن اینکه باید ممهور به مهر گمرک باشد؛ باید تاریخ پروانه آن نیز با کوتاژ وارداتی یکسان باشد.

 

سامانه ثبت سفارش کالا کدام است؟

 

از اردیبهشت ماه سال 1397 تمامی مراحل مرتبط با ثبت سفارش کالا از طریق سامانه جامع تجارت ایران با آدرس الکترونیکی ”  ntsw.ir ” انجام می شود. همچنین تجار و واحدهای تولیدی عزیز می توانند جهت ثبت سفارش کالا خود با  کارشناسان واحد ثبت سفارش گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان در ارتباط باشند.

مرکز توصعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول راه اندازی این سامانه می باشد و هدف اصلی آن مبارزه جدی با قاچاق است و متقاضیان واردات کالا ابتدا باید از طریق این سامانه اقدام کنند.

 

معرفی بخش های مختلف سامانه تجارت

 

سامانه تجارت به طور کلی دارای دو بخش اصلی تجارت داخلی و تجارت فرامرزی است. تمامی فرآیند های مرتبط با صادرات، واردات و ترانزیت کالا از طریق تجارت فرامرزی انجام می شود. تجارت فرامرزی در زمینه واردات کالا دارای پنج عملیات اصلی به شرح موارد زیر است:

  • تجاری : اخد مجوزهای ورود و ثبت سفارش کالا
  • ارزی : اعلام منشا ارز و عملیات ارزی
  • گمرکی : اظهار کالا و ترخیص آن از گمرک
  • لجستیک بین المللی : حمل و نقل بین المللی کالا
  • لجستیک داخلی : حمل و نقل داخلی کالا در سطح کشور

در تجارت داخلی نیز تمامی اطلاعات مرتبط با تجارت داخلی در داخل کشور ازاین طریق پیگیری می گردد.

 

آموزش جامع ثبت سفارش کالا

 

 

در این قسمت از مقاله از سایت گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان قصد داریم آموزش جامع ثبت سفارش کالا را به صورت گام به گام برای شما بازرگانان عزیز ارائه کنیم.

 

گام اول : ورود به سامانه

 

ابتدا به سایت ثبت سفارش کالا با آدرس الکترونیکی ” www.ntsw.ir ” مراجعه نمایید. (توصیه می شود از مرورگر فایرفاکس و یا کروم استفاده کنید تا اطلاعات در صفحه اصلی برایتان به درستی نمایش داده شود.)

 

گام دوم : ثبت نام در سامانه

 

 

پس از ورود به سایت، در صفحه اصلی از قسمت بالا و سمت چپ، بر روی گزینه ” ثبت نام” کلیک نمایید.

 

 

گام سوم : عضویت در سامانه

 

اگر از قبل در سامانه عضو بوده اید تیک گزینه “در سامانه ثبت سفارش عضویت دارم” را فعال کنید. در این صورت اطلاعات هویتی شما از قبل از سامانه ثبت شده است و نیازی به ثبت نام مجدد نیست. در غیراینصورت اگر تاکنون اقدام به ثبت نام نکرده اید، لازم است تیک گزینه “در سامانه ثبت سفارش عضویت ندارم” را فعال کنید و سپس بر روی گزینه “صفحه بعد” کلیک کنید.

 

گام چهارم : تکمیل اطلاعات هویتی

 

 

طی این مرحله باید اطلاعات هویتی خواسته شده شامل  نام، نام خانوادگی متقاضی،  کد ملی 10 رقمی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد پستی 10 رقمی، تاریخ تولد، تلفن همراه، پست الکترونیک و تعیین جنسیت وارد شود. در ادامه متقاضیان باید در قسمت چپ سایت اقدام به انتخاب ” نام کاربری” و ” رمز عبور” نمایند.

 

گام پنجم : بارگذاری عکس متقاضی

 

در همین صفحه گزینه ای با عنوان ” انتخاب تصویر” در قسمت بالا و سمت چپ سایت فعال است که لازم است متقاضیان از طریق آن یک تصویر پرسنلی از خود را بارگذاری نمایند. (عکسی که در این مرحله باید بارگذاری می شود، باید دارای مشخصات گفته شده از سوی سامانه باشد. به طوری که اندازه تصویر نباید کمتر از 200 کیلوبایت باشد که شفافیت آن در سطح معقولی نمایش داده شود.)

در صورتی که اطلاعات خواسته شده را وارد کردید، برای ادامه مراحل بر روی گزینه “ذخیره اطلاعات و ادامه” کلیک نمایید.

لازم است به چند نکته اشاره کنیم که بهتر است نام کاربری در این مرحله کد ملی تعریف شود و تمامی مسئولیت ها بر عهده صاحب کد ملی می باشد. همینطور در نظر داشته باشید که کلمه عبوری که در این مرحله تعریف می کنید باید دارای هشت کاراکتر شامل سه کاراکتر اعداد یا علائم و یا حروف بزرگ باشند.

در قسمتی که قصد دارید اطلاعات مرتبط با شماره تلفن را وارد کنید، حتما شماره ای را وارد کنید که مرتبط به صاحب کد ملی باشد. همینطور لازم است اشاره کنیم که تاریخ تولد نیز باید به درستی وارد شود، چراکه به صورت آنلاین با مرکز ثبت احوال چک می گردد.

پس از اینکه تمامی اطلاعات را وارد کردید، می توانید پیام ” تایید اطلاعات ” را در صفحه مشاهده نمایید.

 

گام ششم : اعتبار سنجی

 

سامانه به منظور اعتبار سنجی اینکه آیا شماره تلفن متعلق به صاحب کد ملی است یا خیر، در زمان ” login ” و یا همان ورود به سیستم از شما می خواهد شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و سپس یک کد برای آن پیامک می کند تا شما در کادر های تعیین شده آن را وارد نمایید.

در صورتی که شماره تلفن همراه وارد شده متعلق به صاحب کد ملی باشد، می تواند کد اعتبار سنجی چهاررقمی را دریافت کرده و وارد نمایید.

در صورتی که به هر دلیلی کد برایتان ارسال نشده است و از وارد کرده اطلاعات درست نیز اطمینان دارید، سه دقیقه صبر کرده و مجدد امتحان کنید.

همینطور لازم است اشاره کنیم که تمامی اطلاع رسانی های سازمان توسعه تجارت از طریق ارسال پیامک به همین شماره تلفن همراهی است که وارد شده است. پس از اینکه اطلاعات خود را بررسی کردید و از درست بودن آن اطمینان داشتید، می توانید بر روی گزینه “صفحه بعد” کلیک نمایید.

 

گام هفتم : عملیات پایه

 

در این مرحله متقاضی می تواند نام و نام خانوادگی خود را در پروفایلش در سامانه مشاهده نماید. متقاضی به طور کلی 30 دقیقه زمان دارد تا کارهای مربوطه را انجام دهد و فایل های لازم را بارگذاری نماید.  برای تکمیل این مرحله به بخش “عملیات پایه” مراجعه کنید تا گزینه های بارگذاری صلاحیت ها، معرفی شرکت، مدیریت پیشنهاد های نمایندگی، مدیریت کارتابل و عملیات ارزی برایتان نمایش داده شود. در هر بخش باید اطلاعات مرتبط را وارد کنید که در ادامه پیرامون هریک توضیحات مختصری را ارائه کرده ایم:

در بخش بارگذاری صلاحیت ها اطلاعات مرتبط با کارت بازرگانی، مجوزهای فعالیت در مناطق و مجوزهای موردی باید وارد گردد.

  • به منظور استعلام کارت بازرگانی لازم است تمامی اطلاعات خواسته شده شامل نام اتاق صادرکننده، شماره کارت بازرگانی، تاریخ اعتبار کارت بازرگانی، تاریخ صدور، رشته فعالیت و کسب و کار را وارد نمایید.
  • پس از پشت سرگذاشتن فرآیند های گفته شده، لازم است اطلاعات مرتبط با مجوز فعالیت در مناطق آزاد ویژه را در صورتی که در اختیار دارید، وارد کنید و در نهایت بر روی گزینه “استعلام مجوز منطقه آزاد ویژه ” کلیک نمایید.
  • در صورت داشتن مجوز موردی، باید اطلاعات مرتبط با آن را در بخش “استعلام مجوز موردی” وارد نمایید. به همین منظور در این قسمت به اطلاعاتی شامل صادر کننده نامه مجوز، شماره مجوز، تاریخ اعتبار مجوز، تاریخ صدور مجوز، تعرفه های مجاز و وضعیت مجوز نیاز است.

 معرفی شرکت

 

از دیگر بخش های عملیات پایه، معرفی شرکت می باشد. در این قسمت متقاضی باید اطلاعات مرتبط با شرکت شامل اطلاعات مدیرعامل، تلفن شرکت، کد پستی 10 رقمی، نام شرکت، تاریخ ثبت شرکت، فکس و نشانی پست الکترونیک معتبر و … را وارد نماید. پس از تکمیل این مرحله از سازمان ثبت شرکت ها، استعلام آنلاین گرفته می شود تا تطبیق و یا عدم تطبیق اطلاعات ورودی بررسی گردد.

یکی از اطلاعات مورد نیاز در این بخش، شناسه ملی شرکت می باشد. در صورتی که به این شناسه دسترسی ندارید، به سایت  “www.ilenc.ir  ” مراجعه کنید. همینطور برای دریافت شماره ثبت شرکت نیز لازم است به روزنامه قوه قضاییه مراجعه کنید.

در صورتی که به هر دلیل نام مدیر عامل شرکت تغییر پیدا کند اما سامانه نام مدیر عامل سابق را نمایش دهد، اطلاعات کارت ملی مدیر عامل جدید را به شرکت پشتیبان ارسال کنید. در واقع پس از اینکه پشتیبان اطلاعات مرتبط با مدیر عامل را بررسی کرد، کاربر باید اطلاعات هویتی را بررسی و مجدد وارد کند.

ممکن است متقاضی در این مرحله پیغامی با عنوان عدم تطابق نام مدیر عامل با کد ملی دریافت نماید؛ متقاضی باید مستنداتی را در سیستم بارگذاری و ارسال کند که صراحتا نام مدیر عامل جدید در آن قید شده باشد.

 

ارز حاصل از صادرات

 

در صورتی که متقاضی قصد فروش ارز حاصل از صادرات را دارد، باید اطلاعات مرتبط با عرضه را در بخش “مدیریت ارز حاصل از صادرات” تکمیل نماید. در این بخش به اطلاعاتی شامل کد عرضه، تاریخ ثبت، کورتاژه های صادراتی، مبلغ، ارز، نرخ فروش، مهلت ارسال تقاضا و زمان پایان عرضه نیاز می باشد.

بر روی بخش “مدیریت حساب کاربری” کلیک نمایید تا اطلاعاتی که  بر اساس اطلاعات ثبت احوال از شما استعلام گرفته شده است، به نمایش درآید. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد”.

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • شماره شناسنامه
  • نام کاربری
  • کد ملی
  • تاریخ تولد
  • آدرس محل زندگی
  • کدپستی
  • شماره تلفن همراه
  • شماره تلفن ثابت
  • پست الکترونیک
  • و …

لازم است در نظر داشته باشید که برخی از اطلاعات شامل آدرس و اطلاعات تماس در این مرحله قابل ویرایش می باشد. بنابراین لازم است این اطلاعات را بررسی کنید و در صورتی که با اطلاعات شما مغایرت دارد، آن ها را ویرایش و اصلاح نمایید.

 

ارتباط با کارشناسان گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان

 

ثبت سفارش کالا در حین حال که ساده به نظر می رسد، دارای پیچیدگی های خاص خود است که انجام آن نیازمند داشتن تجربه کافی و اطلاعات لازم است.

گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان از شرکت های بازرگانی فعال در زمینه واردات و ترخیص کالا می باشد که می توانید به منظور ثبت سفارش کالا خود با این مجموعه همکاری نمایید. این مجموعه خدمات گسترده ای را در زمینه ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا، حمل نقل هوایی و یا از طریق کشتی به شما بازرگانان گرامی ارائه می دهد.

شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره رایگان پیرامون ثبت سفارش کالا با شماره های 02142326 و همچنین واتساپ به شماره 09018317541 تماس حاصل فرمائید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا