گواهی بازرسی و استاندارد

مشاوره بازرسی کالاگواهی بازرسی و استاندارد چیست؟ این گواهی که تحت عنوان گواهی سوریانس نیز شناخته می‌شود، سندی است که از سوی شرکت‌‌های بازرسی کننده بین المللی صادر می‌گردد. بازرسی کالا فرآیندی است که در طی چندین مرحله شامل نمونه برداری، اندازه گیری و آزمایش‌های مختلف صورت می‌گیرد و هدف از آن بررسی کیفیت و کمیت یک کالا و یا خدمات مورد معامله می‌باشد. اطلاعاتی که حاصل بازرسی کالا است، بایستی که با مشخصات کالا که در قرارداد خرید قید شده است، مطابقت داشته باشد. برای آشنایی با جزئیات تکمیلی پیرامون گواهی بازرسی و استاندارد در ادامه همراه ما باشید.

 

گواهی بازرسی و استاندارد چیست؟

 

گواهینامه بازرسی کالا و یا گواهی سوریانس، از سوی شرکت‌های بازرسی کننده بین المللی صادر می‌گردد. طرفین معامله در بازرگانی بین المللی ساکن کشورهای مختلف هستند، در چنین شرایطی کشور ثالث اقدام به بارگیری و حمل کالا می‌کند. در معاملاتی که میان دو کشور صورت می‌گیرد، خریدار نمی‌تواند پیش از دریافت کالا از مطابقت داشتن مشخصات کمی و کیفی و همینطور دیگر خصوصیات کالا با آنچه که در قرارداد قید شده است، اطمینان حاصل کند. در چنین شرایطی فقط شرکت‌های بازرسی می‌توانند کمک کننده باشند.

گواهی بازرسی و استاندارد معمولا برای کالاهای مصرفی و مواد غذایی شامل محصولات گوشتی و تمامی کالاهایی که فاسد شدنی هستند و همینطور برای تجهیزات صنعتی مورد نیاز است.

در حقیقت این گواهی مشخص می‌کند که کالا در شرایط مناسبی قرار دارد و تمامی ویژگی‌ها و مشخصات آن بر اساس آزمایش‌هایی که انجام شده است، با مشخصات قید شده در قرارداد همخوانی دارد. ضمن اینکه در هنگام بارگیری نیز این گواهی نشان می‌دهد که حجم بار ارسال شده برای خریدار نیز مطابق با قرارداد است.

بازرسی کالا دارای انواع مختلفی است و ممکن است از زمان ساخت آغاز شود و تا هنگام بسته بندی و بارگیری برای حمل و ارسال برای خریدار ادامه داشته باشد. پس از انجام فرآیندهای بازرسی و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، گواهی بازرسی و استاندارد صادر می‌گردد.

بازرسی و استاندارد کالا

انواع گواهی بازرسی کالا

 

گواهی بازرسی و استاندارد دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

 

بازرسی حین ساخت

 

جهت افزایش کیفیت و همینطور کسب اطمینان از کیفیت تولید و البته رعایت روش‌های صحیح در تولید محصول و بر اساس استاندارد جهانی، انجام بازرسی حین تولید ضرورت دارد. در این صورت امکان بررسی تمامی نواقص کیفی ممکن است.

درحقیقت اگر در فرآیند تولید محصول مشکلی وجود داشته باشد، این مشکل فقط در زمان بازرسی حین ساخت مشخص می‌گردد. در این مرحله از مجموعه‌ای از قطعات و مواد اولیه استفاده می‌شود. بی‌شک کیفیت قطعاتی که در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر روی کیفیت نهایی محصولات آن‌ها تاثیرگذار می‌باشد.

با بازرسی حین ساخت، ضمن اینکه کیفیت قطعات مورد استفاده مشخص می‌گردد، در صورتی که در فرآیند تولید نیز تغییراتی ایجاد شود، خریدار مطلع می‌شود. بسیاری از فروشندگان ممکن است به دلایل مختلفی شامل افزایش ظرفیت تولید، استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات جدید و… اقدام به تغییردادن فرآیند تولید نمایند. در چنین شرایطی بسیار مهم است که خریدار از این موضوع مطلع گردد.

 

گواهی بازرسی پیش از حمل

 

با گواهی بازرسی و استاندارد پیش از حمل، خریدار اطمینان می‌یابد که محموله کالاهای تحویلی به شرکت حمل و نقل با جزئیاتی که در قرارداد قید شده است، یکسان است. در حقیقت کالا از نظر حجم، تعداد، کیفیت و… دقیقا همان مواردی می‌باشد که فروشنده متعهد شده است آن را برای خریدار ارسال نماید.

بازرسی پیش از حمل از بسته‌های آماده شده برای ارسال انجام می‌شود. اما در صورت درخواست خریدار، امکان شروع آن در تمام طول پروسه بسته بندی و بارگیری برای حمل به مقصد نیز امکان پذیر است.

گواهی بازرسی و استاندارد پیش از حمل با اهداف بازرسی كمی و یا كیفی كالا، انجام بازرسی وضعیت پکینگ و نشانه گذاری محصولات، بازرسی کانتینر و دیگر وسایل حمل و نقل، نظارت بر بارگیری یا تخلیه محصول، نمونه گیری، آنالیز آزمایشگاهی و… صورت می‌گیرد.

 

گواهی بازرسی کالا در مبدا

 

برای صدور گواهی بازرسی کالا در مبداء، بایستی که مطابقت داشتن کالا با آنچه که در قرارداد قید شده است، توسط یکی از شرکت‌هایی که مورد تائید سازمان استاندارد می‌باشد، صورت بگیرد. پس از انجام بازرسی، گواهی برای ترخیص کالا صادر می‌گردد. در گواهی بازرسی کالا در مبدا، کالا از نظر کمیت، کیفیت و در برخی موارد ارزش کالا، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

بازرسی کالا در مقصد

 

برخی از واحدهای تولیدی نیاز دارند تا فرآیند واردات با سرعت بالایی صورت بگیرد. به همین دلیل از دیگر گواهی بازرسی و استاندارد کالا صرف نظر می‌کنند و بدون انجام بازرسی نسبت به حمل کالا اقدام می‌نمایند. در این صورت بازرسی کالا در گمرکات و به صورت بازرسی کالا در مقصد صورت می‌گیرد.

 

استاندارد و بازرسی در ارتباط با واردات کالا

 

بازرسی در ارتباط با واردات کالا، با چندین هدف صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • اطمینان از کیفیت کالا
  • ارزیابی سازنده و یا فروشنده پیش از عقد قرارداد
  • اطمینان از کیفیت، کمیت، بسته بندی و شیوه بارگیری کالا در مبداء
  • نظارت بر فرآیند ساخت و اجرای بازرسی کنترل کیفی در فرآیندهای مختلف ساخت
  • اطمینان از کیفیت، کمیت و بسته بندی کالاهایی که بدون بازرسی وارد گمرگ شده‌اند.

بازرسی در ارتباط با صادرات کالا

 

صدور گواهی بازرسی و استاندارد در ارتباط با صادرات کالا با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • تهیه مدارک و مستندات لازم از طریق بازرسی کالا، ارزشیابی توانایی ساخت و ارائه محصول مطابق با استانداردها و کیفیت مورد توجه خریدار پیش از عقد قراردارد
  • بازرسی با هدف کسب اطمینان از کیفیت، کمیت، بسته بندی و بارگیری کالا در مبداء
  • نظارت بر مراحل مختلف از فرآیند ساخت و اجرای بازرسی کنترل کیفی در هر مرحله از تولید محصول

در نظر داشته باشید که برخی اسناد و مدارک شامل اظهارنامه عرضه کننده، اظهارنامه تولید کننده، برگه نتایج آزمون و… نشان دهنده استاندارد بودن کالا توسط عرضه کننده و یا تولید کننده است. ممکن است به درخواست خریدار این مدارک نیز توسط شرکت‌های بازرسی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در کشور ایران گواهی بازرسی و استاندارد با هدف بررسی و کنترل سطح کیفی محصولات وارداتی صورت می‌گیرد. بازرس کالاها را مطابق با استانداردهای بین المللی و ملاک‌های مدنظر کشور ایران، مورد بررسی قرار می‌دهد تا از مطابقت داشتن آن‌ها با قوانین تعریف شده در این زمینه اطمینان کسب کند.

 

اقدام به بازرسی کالای داخلی

 

در برخی از کالاهایی که ساخت کشور ایران می‌باشند، شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران به عنوان بازرس اقدام به بازرسی از آن‌ها در مراحل مختلف تولید می‌نماید. در صورتی که کالای ساخته شده تائید گردد، گواهی بازرسی و استاندارد کالا برای آن‌ها صادر می‌شود.

 

بازرسی در ارتباط با خریدهای داخلی

 

با کمک بازرسی تمامی مستندات لازم در ارتباط با بازرسی کالا تهیه می‌گردد؛ ضمن اینکه توانایی ساخت فروشنده و ارائه محصول مطابق با استانداردها و کیفیتی که در قرارداد ذکر شده است نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر مراحل مختلف فرآیند ساخت نیز نظارت وجود دارد تا مراحل مختلف فرآیند ساخت مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت نیز گزارش تمامی مراحل به خریدار ارائه می‌گردد.

 

بازرسی برای حصول اطمینان از کیفیت، کمیت، بسته بندی و بارگیری کالا در مبدا

 

در این شیوه بازرسی بر مراحل مختلف فرآیند ساخت نظارت صورت می‌گیرد و در پایان نیز گزارش های مدون جهت ارائه به خریدار تهیه می‌شود.

گواهینامه بازرسی و استاندارد کالا برای چه کشورهایی ضروری است؟

 

لیست کشورهایی که به گواهی بازرسی و استاندارد کالا نیاز دارند، هر ساله دستخوش تغییر می‌شود. ضمن اینکه ارزش کالاها نیز در اسامی این کشورها تاثیرگذار می‌باشند. در ادامه اسامی کشورهایی که دریافت گواهینامه بازرسی و استاندارد کالا برای آن‌ها ضرورت دارد را مشاهده می‌کنید:

  • آنگولا
  • بنگلادش
  • بنین
  • بورکینافاسو
  • بروندی
  • کامبوج
  • کامرون
  • جمهوری آفریقای مرکزی
  • کومور
  • جمهوری کنگو
  • جمهوری دموکراتیک کنگو
  • ساحل عاج
  • اکوادور
  • اتیوپی
  • گینه
  • هند
  • اندونزی
  • ایران
  • کنیا
  • کویت
  • لیبریا
  • ماداگاسکار
  • مالاوی
  • مالی
  • موریتانی
  • مکزیک
  • موزامبیک
  • نیجریه
  • سنگال
  • سیرالئون
  • توگو
  • ازبکستان

اهمیت گواهی بازرسی و استاندارد در تجارت بین ‌المللی

 

تجار و بازرگانان همواره پیرامون کیفیت و مرغوبیت کالاهای وارداتی و صادارتی نگران هستند و نمی‌توانند به صورت صد در صد به طرف مقابل خود اطمینان کنند. به همین دلیل است که امروزه بازرسی کالا به یکی از مراحل جدایی‌ناپذیر در زمینه واردات و صادرات تبدیل شده است.

برای تسهیل امر بازرسی کالا، کمیته جهانی استاندارد (ایزو) اقدام به تدوین برخی دستورالعمل‌ها در زمینه بازرسی کالا نموده است. اغلب کشورها از این استانداردها در زمینه بازرسی کالا استفاده می‌کنند.

وظایف شرکت های بازرسی کالا در زمینه صدور گواهی بازرسی و استاندارد

 

بازرسی‌های کالا در بردارنده تمامی فعالیت‌هایی می باشد که شرکت‌های بازرسی کننده برای مشخص کردن کمیت و کیفیت کالا انجام می‌دهند. بنابراین شرکت‌های بازرسی بایستی که از صلاحیت کامل فنی و علمی برخوردار باشند و بتوانند گزارش‌های دقیق فنی را از بازرسی کالا ارائه دهند.

در اعتبارات اسنادی بایستی که چگونگی زمان و مکان بازرسی کالا به صورت دقیق عنوان گردد. چراکه در صورتی که این الزامات وجود نداشته باشد، امکان ترخیص کالا از گمرک وجود نخواهد داشت.

در همین راستا میان مشتری و سازمان بازرسی کننده، سندی با عنوان بازرسی منعقد می‌گردد که جزئیاتی شامل سفارش بازرسی، کارمزد بازرسی، نحوه پرداخت آن، نوع تسهیلات و تعهدات طرفین و… درج گردیده است.

همینطور برای اینکه بررسی کالا به صورت کامل صورت بگیرد، تمامی مشخصاتی که در سند سفارش بازرسی کالا مطرح می‌گردد، شامل کمیت و کیفیت تا بسته بندی نیز بایستی در قرارداد بازرسی جهت صدور گواهی بازرسی و استاندارد قید شود. ضمن اینکه هر گونه تغییرات نیز بایستی که توسط شرکت های ترخیص کالا، به اطلاع شرکت های بازرسی کالا برسد تا آن ها را در ادامه روند بازرسی مورد بررسی قرار دهند.

البته خریدار بایستی که حدود تعیین شده برای انجام فرآیند بازرسی و صدور گواهی بازرسی و استاندارد، به فروشنده اعلام نماید. فروشنده نیز بایستی که موافقت خود را جهت انجام امور بازرسی اعلام کند. در غیر اینصورت و با عدم همکاری فروشنده، شرکت بازرسی مسئولیتی نخواهد داشت.

در نهایت شرکت بازرسی کننده، اقدام به بازرسی کالا در حدود تعیین شده برای بازرسی می‌کند. این بازرسی می تواند در مراحل مختلف شامل تولید، بسته بندی، انبار فروشنده، گمرک، بند مبداء یا بندر مقصد باشد.

برای آغاز فرآیند بازرسی کالا توسط شرکت های بازرسی، بایستی که اطلاعات لازم اعم از اسناد و مدارک مورد نظر خریدار، بروشور، نقشه، مشخصات فنی و… حداقل دو هفته قبل از بازرسی کالا به نماینده شرکت بازرسی کننده تحویل داده شود.

 

چه زمانی به دریافت گواهی بازرسی و استاندارد کالا نیاز است؟

 

زمانی که ارزش کالاهای خریداری شده بسیار زیاد می‌باشد و یا زمانی که خریدار حساسیت بالایی دارد، احتمالا از شما گواهینامه بازرسی کالا و استاندارد درخواست می‌شود.

یکی از تاثیرات دریافات این گواهی و استاندارد سازی این است که به خریدار این اطمینان را می‌دهد که کالا دقیقا محصولی است که او سفارش داده است. به طوری که مشخصات آن کاملا مطابق با خواست خریدار می‌باشد.

گواهی بازرسی و استاندارد کالا به خریدار و یا بانکی از آن اعتبارات اسنادی دریافت شده است، ارائه می‌گردد. در حقیقت بانک‌ها زمانی حاضر به پرداخت کامل پول و انجام تعهدات مالی خود می‌باشند که گواهی ارزیابی و استاندارد را دریافت کنند.

خدمات پرشین تجارت دوان در زمینه گواهی بازرسی و استاندارد

 

یکی از خدمات مجموعه پرشین تجارت دوان، گواهی بازرسی و استاندارد می‌باشد. این مجموعه دارای کارشناسان مجرب و متخصص در امور مرتبط با واردات و صادرات است که خدمات استاندارد کالاهای وارداتی و صادراتی، اخذ علامت استاندارد کالاهای تولید کشور، مشاوره بازرگانی و تخصصی پیش از اقدام جهت ثبت سفارش کالا، دریافت تائیدیه های بازرسی و استاندارد مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا، ارائه مشاوره تخصصی در زمینه تعیین استانداردهای مرتبط با محصول، دریافت تائیدیه های مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرکات کشور و … را به شما عزیزان ارائه می دهد.

در صورتی که مایل هستید از خدمات مجموعه پرشین تجارت دوران در زمینه انجام تمامی مراحل مرتبط با دریافت تائیدیه استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی شامل خدمات بازرسی در مبداء و بازرسی در مقصد استفاده کنید و اینکار را توسط شرکت های بازرسی برتر و تائید شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام دهید، از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

از طریق راه‌های ارتباطی شامل شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541 با کارشناسان پرشین تجارت دوان در ارتباط باشید و مشاوره تخصصی و رایگان دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

مبارک باد این سال همه سال نوروز 1403

پاپ آپ نوروز 2_prev_ui

پاسخگوی سوالات شما برای دریافت مجوزها و واردات و صادرات کالا هستیم واتساپ تلگرام  ایتا 09018317558