چگونگی واردات و ترخیص انواع دارو و مواد اولیه دارویی

واردات مواد اولیه دارویی دارای یک سری قوانین و مقررات است. واردات کالا دارای  مراحل بسیار پیچیده است به این علت که معامله کردن با یک شرکت خارجی و نقل و انتقالات ارزی و دیگر مراحل کمی دشوار است و نیاز به تجربه دارد. ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک با پرداخت تعرفه گمرکی و با طی کردن مراحل قانونی انجام می‌شود.

واردات مواد اولیه دارویی یکی از تجارت‌های پرسود در کشورهای مختلف است و از همین رو بازرگانان تمایل زیادی به واردات این مواد دارند. با سپردن کارهای ترخیص کالا از گمرک به ترخیص کارهای حرفه‌ای مجموعه پرشین تجارت دوان می‌توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید با ما همراه باشید تا با واردات مواد اولیه دارویی آشنا شوید.

واردات مواد اولیه دارویی

 

نحوه واردات و ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک

 

ترخیص دارو از گمرک‌های کشور نیازمند رعایت کردن قوانین خاصی است، این قوانین دارای اصول و چارچوب‌هایی می‌باشد که باید وارد کننده براساس آن اسناد و مدارکی را به مراجع ذیربط ارائه کند. کارشناسان حرفه‌ای شرکت بازرگانی پرشین تجارت دوان به خوبی نحوه واردات و ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک را می‌دانند و به همین دلیل در اسرع وقت مجوز ترخیص کالای وارداتی را با طی کردن مراحل قانونی می‌گیرند.

برای این که بتوانید واردات مواد اولیه دارویی را انجام دهید باید دارای کارت بازرگانی باشید تا بتوانید گواهی ها و استاندارد ها و مجوز ورود را دریافت کنید. مواد  اولیه دارویی از سری محصولاتی است که برای واردات باید با شرایط آن آشنایی داشته باشید و چون این شرایط تاثیر زیادی در واردات قانونی و استاندارد ها دارد.

 

مواد اولیه دارویی

 

به طور کلی مواد اولیه دارویی یکی از شاخه های اصلی اقتصاد می باشد. معمولا مواد اولیه دارو سازی و صنایع دارو سازی دارای محدودیت های زیادی در زمینه کیفیت و الزامات قانونی است. این مواد در مراحل تولید نیاز به توزیع و نگهداری و مراقبت و دقت زیادی دارند.

 

انواع مواد اولیه دارویی

 

مواد اولیه دارویی دارای انواع مختلفی هستند که  هر یک از این مواد دارویی دارای کاربردهای متنوعی هستند و برخی از آن ها را برای شما توضیح می دهیم:

 

اتصال دهنده دارویی

 

یکی از انواع مواد اولیه دارویی می باشد که دارای خاصیت چسبندگی هستند. از این مواد برای اتصال و یکپارچگی داروها استفاده می کنند. از این مواد برای فشرده کردن قرص و افزایش انسجام مواد های دارویی استفاده می کنند. این نمونه در دو نوع خشک و محلول وجود دارد که معمولا نوع محلول آن بسیار کاربردی تر و موثر تر است.

 

تجزیه کننده دارو

 

تاثیر مثبت داروها به جذب آن ها بستگی دارد و برای این که دارو بتواند به خوبی جذب شود باید بتواند در مایعاتی که در دستگاه گوارش است به راحتی حل شود و معمولا این حل شوندگی توسط داروهای تجزیه کننده انجام می شود.

 

روان کننده های دارویی

 

این نوع مواد اولیه از نوع روان کننده ها هستند و معمولا اصطکاک بین لبه قرص و دیواره شربت را بسیار کاهش می دهند. این مواد باعث فشرده سازی و بیرون کشیدن دارو ها خواهد شد و از چسبیدن دارو به بسته بندی جلوگیری می کند.

روان کننده ها به دو دسته محلول در آب و نامحلول در آب تقسیم بندی می شوند معمولا انتخاب روان کننده ها به خواص شیمیایی و فیزیکی و نوع دارو بستگی دارد.

 

مواد اولیه دارویی از نوع رنگ ها

 

برای پنهان کردن رنگ های دارویی در صنعت دارو سازی از رنگ ها استفاده می کنند و معمولا استفاده کردن از مواد اولیه دارویی باعث می شود که راحت قرص ها را از یک دیگر تشخیص دهید. این نمونه مواد دارویی تاثیر زیادی در مواد اولیه و تاثیر دارویی آن ها ندارد و تنها باعث افزایش پایداری دارو می شوند.

مراحل واردات مواد اولیه دارویی

 

واردات مواد اولیه دارویی از سری عوامل بسیار مهم در صنعت دارو سازی  به حساب می آید. برای واردات مواد اولیه دارویی باید کارت بازرگانی داشته باشید تا بتوانید مجوزها و استانداردهای مربوطه را دریافت کنید.

  • برای واردات باید در ابتدا یک تولید کننده مناسب را پیدا کنید و اطلاعات مفیدی را درباره آن ها به دست بیاورید.
  • بعد از آن باید به گفت و گو و مذاکره درباره قیمت و مشخصات فنی و تاریخ مصرف دارو ها بپردازید. تاریخ مصرف یکی از مواردی است که باید در آن حساسیت زیادی به خرج دهید.
  • در این مرحله شما باید درخواست نمونه از فرد تولید کننده نمایید و آن نمونه را بررسی کنید که آیا نمونه از مواد باکیفیت است یا خیر.
  • بعد از نمونه برداری و مطمئن شدن از کیفیت باید به مشخص کردن ارز کالا و تعرفه و توافق بر سر بسته بندی آن بپردازید.
  • در این جا کار شما باید اطلاعات دقیق درباره مجوزهای لازم برای ورود و خروج مواد اولیه را داشته باشید و بتوانید این مجوزها را به راحتی دریافت کنید.
  • در این مرحله شما باید اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام دهید که یکی از آن ها ثبت سفارش است. که برای این کار باید دارای کارت بازرگانی باشید.

مجوز ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی

 

ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک باید طبق پرونده تشکیل شده در وزارت بهداشت و مطابق مدارک ارائه شده برای واردات این کالاها انجام شود. جهت ترخیص دارو از گمرک ایران مطابقت مدارکی از قبیل فاکتور یا پروفرمای صادر شده توسط کارشناسان گمرک با پروانه بهره برداری و ساخت دارو اهمیت دارد و مجوز ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی پس از آن صادر می‌شود.

 

چه مجوزهای برای ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک نیاز است؟

 

برای ترخیص انواع دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک باید به قوانین و مقررات گمرکی آشنا باشید و یا از افراد خبره در این زمینه مشاوره بگیرید. در پاسخ به این سوال که چه مجوزهای برای ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک نیاز است؟ باید بگوییم که واردات و ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی نیازمند اخذ برخی مجوزها در زمان واردات کالا به کشور می‌باشد، این مجوزها عبارتند از:

  • مجوزهای ورود جهت ترخیص انواع داروهای درمانی وارداتی
  • مجوزهای ورود جهت ترخیص مواد اولیه دارویی
  • دریافت تاییدیه ثبت اطلاعات شرکت وارد کننده دارو توسط سازمان‌های ذیربط

 

ثبت الکترونیکی مدارک برای ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی

 

سرعت در ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی اهمیت زیادی دارد، به همین علت در سال‌های اخیر فرآیند دریافت مدارک و مطابقت آن به صورت الکترونیکی و برخط انجام می‌شود. ثبت الکترونیکی مدارک برای ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک باید با حداقل اسناد و مدارک انجام گیرد و برای ترخیص این اقلام نیازی به مراجعه حضوری به معاونت دارویی کشور نیست.

 

مدارک و اسناد مهم برای ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی

 

فرآیند ترخیص انواع دارو و مواد اولیه دارویی باید بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن انجام شود تا به سرعت به چرخه تولید و بازار برسد. به دلیل اهمیت این مواد و ارتباط مستقیم دارو با زندگی انسان‌ها قوانین سفت و سختی برای واردات و ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک وضع شده و باید مدارک مختلفی برای ترخیص ارائه شود. مدارک و اسناد مهم برای ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک عبارتند از :

  • ثبت درخواست ورود و ترخیص دارو
  • ثبت درخواست ورود و ترخیص مواد اولیه دارو
  • ثبت و ارائه آنالیز کالا جهت ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام و دیگر گمرکات
  • ارائه پروانه ساخت دارو جهت ترخیص دارو از گمرکات کشور
  • ارائه گواهی عدم آلودگی جهت ترخیص دارو از گمرک
  • ثبت سفارش دارو جهت ترخیص دارو از گمرکات
  • دریافت فاکتور و یا پیش فاکتور از فروشنده
  • ثبت شرکت فروشنده
  • دریافت مجوز ورود دارو
  • دریافت مجوز ورود مواد اولیه دارو
  • اعلام پروانه ساخت دارو
  • ارائه مدارک
  • تحویل و نشان دادن آنالیز محصول

قوانین و مقررات مواد اولیه دارویی

 

واردات مواد اولیه دارویی دارای یک سری قوانین و مقررات است که هر فرد چه حقیقی و چه حقوقی می تواند بعد از گرفتن مجوزهای مورد نیاز از اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر می تواند اقدام به واردات مواد اولیه دارویی نماید.

یکی دیگر از قوانین واردات مواد اولیه دارویی این است که براساس یک کمیسیون صلاحیت ساخت دارو مطرح می شود و بعد از این که تایید و تصویب شد شما می توانید برای واردات مواد مورد نیاز خود مجوزهای لازم از سازمان نظارت را دریافت کنید.

در این مورد یک تبصره وجود دارد که آن هم این می باشد که در صورتی که شرکت تولید دارو پروانه ساخت داشته باشد و اقدام به واردات مواد اولیه کند و یک واردات اصولی انجام شود هیچ گونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

بعد  از واردات فرد وار کننده باید تمامی مراحل را به سازمان کل نظارت بر مواد دارویی و مواد مخدر اطلاع دهد تا کارشناسان سازمان نظارت برای نمونه برداری به کارخانه و انبار فرد تجار مراجعه کنند و با نمونه برداری از کیفیت مواد اولیه دارویی اطلاع پیدا کنند.

نمونه ی که از مواد اولیه گرفته شده به اداره کل آزمایشگاه کنترل غذا و دارو ارسال شده و بعد از گرفتن جواب بررسی و آزمایش ها مشخص خواهد شد که مواد اولیه دارویی از کیفیت کافی برخوردار است یا خیر.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز واردات اولیه دارویی

 

برای گرفتن مجوز نیاز به یک سری مدارک است که در دست داشتن تمامی مدارک می توانند باعث سرعت بیشتر کارهای واردات شما شود. این مدارک شامل:

  • مشخصات و نوع کالای ورودی
  • تاریخ دقیق و مشخصات فرد تولید کننده
  • وزن و تعداد محصولات
  • محل کشور مبدا حمل و نقل
  • نام شرکت و کشوری که مواد اولیه دارویی را تولید می کند
  • ثبت نام تجار
  • نام سازمان وارد کننده
  • کپی سابقه ورود این محصول و یا محصولات دیگر مشابه این کالا

فرد وارد کننده باید درخواست خود برای دریافت واردات  را به صورت کتبی تایپ نماید و برگه باید دارای سربرگ شرکت باشد و همچنین مهر و امضای مسئول فنی و مدیر عامل و همچنین دارای مشخصات و آدرس و تلفن هم باشد.

واردات کالا یک کار تخصصی است. برای انجام آن نیاز به تجربه و مهارت است. افرادی که  قصد دارند کار واردات را انجام دهند باید با این مراحل آشنایی داشته باشند و بتوانند به راحتی مجوزها را دریافت کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک امام خمینی

 

به دلیل اینکه اغلب داروهای وارداتی به گمرک امام خمینی در فوریت ترخیص قرار دارند، بازرگانان فعال در حوزه دارو باید از مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک امام خمینی اطلاع داشته باشند. مدارک و اسناد لازم جهت ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک فرودگاه امام خمینی عبارتند از:

  • تحویل و ثبت اسناد مربوطه جهت ثبت سفارش در سامانه تجارت
  • ثبت و دریافت کد IRC
  • تحویل سوابق ترخیص دارو
  • تحویل مدارکی در خصوص عدم آلودگی (BSE/TSE)
  • تحویل فاکتور خرید کالا (PACKING LIST)
  • تحویل لیست عدل بندی کالا
  • تحویل برگه آنالیز مهر شده توسط مسئول فنی

 

ترخیص-مواد-اولیه-دارویی

 

مدت زمان ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک

 

از آنجا که دارو و مواد اولیه دارویی جز کالاهایی است که برای ترخیص آنها فوریت تصویب شده، گمرک‌های کشور و سازمان غذا و دارو برای صدور مجوزهای لازم برای ترخیص این اقلام نهایت همکاری را با وارد کنندگان دارند. به همین دلیل مدت زمان ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک حداکثر یک روز است. کارشناسان مجموعه پرشین تجارت دوان در زمینه سرعت عمل در واردات و ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک حرف اول را می‌زند.

 

نحوه محاسبه تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه دارویی

 

دریافت کد تعرفه کالا یکی از مهمترین موارد در انجام فرآیند ترخیص هر نوع کالایی می‌باشد. اغلب داروها و مواد اولیه دارویی در فوریت ترخیص گمرک قرار دارند به همین دلیل نحوه محاسبه تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه دارویی یکسان است. برای ترخیص داروهایی که نمونه داخلی آنها وجود ندارد، باید حداقل تعرفه گمرکی یعنی 5 درصد عوارض پرداخت شود.

 

سوالات متداول

 

۱. مجوزهای لازم برای ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک چیست؟

برای ترخیص مواد اولیه دارویی باید حتما مجوزهای ورود جهت ترخیص انواع داروهای درمانی وارداتی، مجوزهای ورود جهت ترخیص مواد اولیه دارویی و دریافت تاییدیه ثبت اطلاعات شرکت وارد کننده دارو توسط سازمان‌های ذیربط اخذ شود.

 

۲. چه مدارکی برای ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک نیاز است؟

مدارک مورد نیاز برای ترخیص دارو و مواد اولیه از گمرک عبارتند از: ثبت درخواست ورود و ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی، ثبت درخواست ورود و ترخیص مواد اولیه دارو، ثبت و ارائه آنالیز کالا جهت ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام و دیگر گمرک‌ها، ارائه پروانه ساخت دارو جهت ترخیص دارو از گمرک‌های کشور، ارائه گواهی عدم آلودگی جهت ترخیص دارو از گمرک، ثبت سفارش دارو جهت ترخیص دارو از گمرک‌های کشور، دریافت فاکتور و یا پیش فاکتور از فروشنده، ثبت شرکت فروشنده، دریافت مجوز ورود دارو، دریافت مجوز ورود مواد اولیه دارو، اعلام پروانه ساخت دارو، ارائه مدارک و تحویل و نشان دادن آنالیز محصول.

۳. عوارض و حقوق گمرکی واردات دارو و مواد اولیه دارویی به چه صورتی محاسبه می‌شود؟

در صورتی که دارو و یا مواد اولیه دارویی وارداتی مشابه داخلی نداشته باشد، وارد کننده فقط  باید برای ترخیص 5 درصد عوارض پرداخت کند و از پرداخت 10 درصد عوارض مربوط به وزارت راه هم معاف است.

 

 نتیجه‌گیری

 

همواره تقاضا برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی از طرف بازرگان و شرکت‌های دارویی در کشورمان زیاد است، در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد شرایط ترخیص دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک‌های کشور را با شما در میان بگذاریم. گروه بازرگانی پرشین تجارت دوان ضمن ارائه مشاوره تخصصی به بازرگانان، سابقه درخشانی هم در زمینه دریافت ثبت سفارش، واردات و ترخیص انواع دارو دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

مبارک باد این سال همه سال نوروز 1403

پاپ آپ نوروز 2_prev_ui

پاسخگوی سوالات شما برای دریافت مجوزها و واردات و صادرات کالا هستیم واتساپ تلگرام  ایتا 09018317558