صفر تا صد قوانین حمل و نقل

 

حمل و نقل کالا یکی از مهم ترین عوامل ایجاد ارتباط میان کشورها است و این حمل و نقل ها به روش دریایی،  زمینی، هوایی انجام می شود.  برای این که در حمل و نقل مشکلی به وجود نیاید یک سری قوانین وجود دارد که این قوانین در تمامی کشورها یکسان است و دارای موافقت نامه و کنوانسیون است که تمامی کشورها آن را قبول دارند و تایید کرده اند. جهت آشنایی با صفر تا صد قوانین حمل و نقل تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

صفر تا صد قوانین حمل و نقل کالا
صفر تا صد قوانین حمل و نقل کالا

قوانین حمل و نقل بین المللی در ایران

 

همانطور که گفته شد قوانین حمل و نقل در تمامی دنیا یکسان است و تمامی تجار و بازرگانان باید این قوانین را رعایت کنند. برخی از کشورها هم وجود دارند که قوانین مخصوص به خود را دارند که قوانین آن ها هم بر اساس قواعد بین المللی تایید شده توسط کشورها نوشته شده است.

این قوانین شامل کنوانسیون های است که تجار باید با آن آشنایی کامل داشته باشد. در ادامه کنوانسیون را بیشتر برای شما توضیح می دهیم:

 

کنوانسیون CMR

 

دسته ای از قوانین حمل و نقل کالا است که برای تامین حقوق و منافع افراد فعال در روش حمل و نقل جاده ای و برای یکنواخت ساختن شرایط حاکم بر قوانین بین المللی حمل و نقل به وجود آمده است.

این کنوانسیون بر روابط مبدا، مقصد و حمل کننده کالا،  تمامی خط مشی های حمل و نقل توسط شرکت ها،  مسئولیت ها و وظایف آن ها در قبال کالا نظارت دارد.

تمامی مسئولیت های شرکت حمل و نقل و وارد کردن خسارات به کالا، تاخیر در حمل و نقل کالا و نابودی کالا بر عهده این کنوانسیون می باشد.

 

کنوانسیون کالاهای خطرناک 

 

در چندین دهه گذشته به دلیل اتفاقاتی که در حمل و نقل کالاهای خطرناک در هنگام جا به جا کردن افتاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند وضعیت حمل و نقل را تغییر دهند.

که این موافقت نامه ها در سال 1957 در ژنو منعقد شد و مسئولیت تنظیم این موافقت نامه را به کمیسیون اقتصادی اروپا سپردند.

سرانجام با بررسی تمامی موارد در سال 1986 تمامی قوانین حمل و نقل کالاهای خطرناک که علامت اختصاری ADR دریافت کرد و در تمامی کشورهای عضو اجرا شد.

این قوانین به صورت سالانه مورد بررسی قرار می گیرد و در تمامی کشور های جهان به اجرا در آمد.

 

کنوانسیون TER

 

یکی دیگر از موافقت نامه های مربوط به قوانین حمل و نقل کالا که در ابتدای امر در سال 1049 میلادی توسط کشورهای اروپایی ایجاد شد.  بعد از گذشت چندین سال از به وجود آمدن این موافقت نامه ها کارنه تیر که یک سند گمرکی است تحت پوشش این کنوانسیون به وجود آمد و دارای تمامی اطلاعات مربوط به کامیون و کالا است.

با استفاده از این سند ها کامیون می تواند بدون این که مورد بازرسی قرار بگیرد از مرزها عبور نماید مگر در موارد مشکوک و موارد خاص مورد بازرسی قرار بگیرد. نکته هم که باید بدانید این است که کالاهای که براساس سند کارته تیر از مرزها عبور می کنند نیازی به پرداخت عوارض گمرکی ندارند.

موافقت ترانزیت تجاری سازمان همکاری اقتصادی

 

یک سری قوانین حمل و نقل کالا هستند که توسط کشور های عضو اجرا شده اند.  که این قوانین در ابتدا در سال 1353 توسط کشورهای پاکستان، ترکیه، ایران تایید و تصویب شد و در حال حاضر در بیش از ده ها عضو دارد.

این قوانین توسط کشورهای پذیرنده آن و در مورد کالاهای که به صورت ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی ترانزیت می شود است.

تمامی کالاهایی که توسط کشورهای که عضو هستند وارد یا خارج شوند مشمول پرداخت هیچگونه عوارضی نیستند و موسسه ضامن هم عضو این کنوانسیون می باشد که تمامی حقوق و مالیات های گمرکی را پرداخت می کند.

 

قوانین موجود برای حمل و نقل داخلی

 

حمل و نقل در داخل کشور دارای یک سری قوانین است که این قوانین شامل :

تمامی مرسولات به بار نامه احتیاج دارند که بار نامه باید توسط شرکت حمل و نقل و صاحب کالا در چند نسخه تکمیل و امضا شوند.

تخلیه بار باید در مکانی که به شرکت گیرنده متعلق است انجام شود.

بارگیری باید مطابق با قوانین مرتبط با منطقه صورت گیرد.

محل بارگیری کالا ممکن است انبار،  گمرک،  ایستگاه قطار و…  باشد ولی این ها باید متعلق به شرکت حمل و نقل باشد و بارگیری از مکانی که متعلق به شرکت نیست غیرقانونی است.

بعضی از کالاها هستند که برای حمل و نقل به پروانه عبور نیاز دارند که حتما باید آن را دریافت کنید.

حق تمبر بارنامه توسط شرکت حمل و نقل باید پرداخت شود.

 

قوانین حمل و نقل دریایی

 

قوانینی که برای روش حمل و نقل دریایی وجود دارد در همه یکسان نیست ولی باید بدانید که تمامی این قوانین ها برگرفته از کتاب بین المللی است و با توجه به توافقات انجام شده شرکت حمل و نقل وظیفه دارد که با دریافت اجرت تعیین شده کالاهای خود را در زمان مشخص شده به دست صاحب کالا برساند.

تمامی مسئولیت حمل و نقل دریایی بر عهده شرکت حمل و نقل است و در صورتی که به کالا خسارتی وارد شود شرکت باید آن را جبران نماید.

بسته بندی کالاها باید توسط صاحب بار و به درستی انجام شود و اطلاعات کامل از بار تعداد و ارزش و…  هم باید به شرکت اطلاع رسانی شود. در صورتی که اطلاعات به شرکت داده نشود شرکت هیچ مسئولیتی در برابر خسارت وارده به کالا را ندارد.

 

بیمه کالا باید توسط صاحب بار انجام شود. در برخی از موارد هم شرکت حمل و نقل بیمه ی کالا ها را انجام می دهد.

 

قوانین حمل و نقل هوایی چگونه است؟ 

 

یکی از مطمئن ترین روش های حمل و نقل کالا ، حمل و نقل هوایی است. این روش برای کالاهای که دارای ارزش زیادی هستند و یا کالاهای که احتمال فساد آن ها وجود دارد و بارهای خطرناک مناسب می باشد. حمل و نقل هوایی معمولا به دو صورت انجام می شود:

 

روش کارگو

 

این روش حمل و نقل معمولا توسط هواپیماهای باربری و با رعایت استانداردهای ایمنی موجود انجام می شود این روش حمل و نقل هوایی دارای هزینه بسیار به صرفه ای است و کالاها به صورت دسته جمعی جا به جا می شوند.

 

روش فریت

 

این نوع از روش حمل و نقل هوایی مخصوص کالاهای مسافران هواپیما می باشد و معمولا توسط هواپیما مسافربری صورت می گیرد.

در روش حمل و نقل هوایی یک سری قوانین وجود دارد که برخی از این قوانین شامل:

 

  • اگر تعداد کالاها زیاد باشد متصدی می تواند از صاحب کالاها بخواهد که برای هر یک از آن ها یک بارنامه جداگانه تهیه کند.
  • تمامی اطلاعات لازم مانند آدرس گیرنده و فرستنده، خصوصیات و ارزش کالا، نوع آن و نوع بسته بندی و…  را باید در بارنامه ذکر کنید.
  • بارنامه باید توسط شرکت حمل و نقل تنظیم و طی سند به امضا و تایید حمل کننده و صاحب بار برسد و حتما بارنامه به همراه کالا به متصدی حمل و نقل هوایی تحویل داده شود.

 

قوانین حمل و نقل ریلی چگونه می باشد؟ 

 

همانطور که می دانید حمل و نقل ریلی یکی از روش های قدیمی برای جا به جایی کالا ها است. قوانینی که برای این روش حمل و نقل وجود دارد هر یک تا دو سال مورد بازبینی و تصحیح قرار می گیرد.

برای جا به جایی به روش دریایی شما باید مجوزهای مورد نیاز را از اداره راه و ترابری دریافت کنید و باید حتما بارنامه را هم دریافت کنید. برخی از قوانین روش حمل و نقل ریلی شامل موارد زیر است:

  • بارنامه برای هر کالا با توجه به قوانین و دستورالعمل های هیئت مدیره راه آهن تهیه می شود.
  • نرخ این روش حمل و نقل به صورت توافقی بین طرفین تعیین می شود و در صورتی که به توافق نرسند مبلغ حمل و نقل با توجه به تعرفه ها تعیین می شود.
  • هر واگن قطار نیاز به یک بارنامه جداگانه دارد.

جمع بندی

 

در متن بالا از سایت ثبتارش سعی کردیم اطلاعاتی مفیدی در مورد صفر تا صد قوانین حمل و نقل در اختیار شما قرار دهیم.  همانطور که میدانید برای داشتن یک تجارت پرسود نیاز به یک فرد با تجربه دارید تا بتواند مراحل را به درستی انجام دهد و بهترین روش حمل و نقل را برای جا به جایی کالاهای شما انتخاب نماید.

از این رو می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و یک ترخیص کار حرفه ای به سایت مذکور مراجعه کنید و با  کارشناسان تیم حرفه ای پرشین تجارت دوان ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا