بازرسی کالا صادراتی و وارداتی

بازرسی و استاندارد کالا

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی چیست؟ در طی دهه‌های اخیر تجارت جهانی رشد زیادی داشته است، به همین دلیل امروزه هیچ کشوری نمی‌تواند از واردات و صادرات کالا کناره بگیرد و خود را بی‌نیاز از مبادله کالا با دیگر کشورها بداند. اما تجارت جهانی کمی پیچیده‌تر از بازارهای سنتی داخلی است و طرفین قرارداد صرفا خریدار و فروشنده نیستند. در این میان شرکت‌های دیگری از جمله شرکت‌های بازرسی کالا نیز در امر صادرات و واردات کالا دخیل می‌باشند و وظیفه تائید کمیت و کیفیت کالا را بر عهده دارند. در ادامه این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتری از انواع بازرسی کالا صادراتی و وارداتی آشنا شویم.

 

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی چیست؟

 

یکی از نگرانی‌های خریداران در تجارت جهانی، پایبندی فروشنده به تعهداتی که دارد، می‌باشد. در واقع فروشنده تعهد دارد تا محصولی که خریدار سفارش داده است را با همان کمیت و کیفیت ذکر شده در قرارداد به خریدار تحویل دهد.

برای اینکه از بروز هر گونه مشکل و مغایرتی جلوگیری شود، در این زمینه شرکت‌های بازرسی کالا (commodity inspection company) شکل گرفته‌اند که محصول را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهند. سپس گزارش خود را به خریدار تحویل می‌دهند. اطلاعات درج شده در گزارش شرکت‌های بازرسی نتیجه عملیات بازرسی، نمونه برداری، آزمایش، اندازه‌گیری و… می‌باشند که تعیین کننده کمیت و کیفیت محصول خواهند بود.

با بازرسی کالا صادراتی و وارداتی، خریدار به این اطمینان خواهد رسید که محصولی که در دست تولید است، یا بارگیری شده و به سمت مقصد ارسال شده است، از تمامی جنبه‌ها با آنچه که در قرارداد قید شده است، مطابقت دارد.

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی در تجارت بین ‌الملل

 

اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالاهای وارداتی و صادراتی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تاجران و بازرگانان بوده است. به همین دلیل است که امروزه دریافت خدمات از شرکت‌های بازرسی کالا، تبدیل به یک ضرورت در زمینه واردات و صادرات کالا شده است.

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی در تجارت جهانی و بین المللی به اندازه‌ای گسترش پیدا کرده است که به عنوان یک مرحله پیچیده و تخصصی بازرگانی شناخته می‌شود.

برای اینکه تمامی فرآیند و مراحل بازرسی کالا با دستورالعمل‌های مشخص و درستی پیش برود، کمیته جهانی استاندارد  (ISO)اقدام به تدوین دستورالعمل‌هایی در زمینه بازرسی کالا کرده است. به طوری که اغلب کشورها این استاندارد را برای بازرسی کالا قبول دارند و از آن استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های بازرسی کالا به صورت مستقل عمل می‌کنند و پس از توافق با فروشنده و خریدار، اقدام به بازرسی کالای مبادله شده در یکی از مراحل ساخت و تولید، پیش از حمل، در مبداء و یا در مقصد و… می‌نمایند.

در هر کشوری لیستی از استانداردهای اجباری برای کالاهای وارداتی نیز تعریف شده است. درصورتی که یک کالا مشمول استاندارد اجباری باشد، بایستی که استاندارد مربوطه در کشور مقصد برای آن رعایت گردد.

درپایان در صورتی که پس از انجام تمامی مراحل بازرسی، کالا مشکلی نداشته باشد، امکان ترخیص آن‌ها از گمرک فراهم می‌شود.

بازرسی کالا

انواع بازرسی‌ کالا صادراتی و وارداتی

 

بازرسی کالای صادراتی و یا وارداتی به تمامی فرآیندها و اقدامات شامل کنترل، نظارت، بررسی، بازبینی، آزمایش، نمونه برداری، اندازه گیری و… هر گونه عملیات مشابه که برای تعیین کمیت و کیفیت کالاها صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.

بازرسی کالاهای صادراتی و وارداتی برای تمامی خدمات، تاسیسات، تجهیزات و… انجام می‌شود. امکان بازرسی کالا در مراحل مختلف وجود دارد. به همین دلیل در ادامه به انواع بازرسی کالا صادراتی و وارداتی در مبداء و مقصد اشاره کرده‌ایم.

بازرسی قبل از حمل

 

بازرسی کالا قبل از حمل یا pre-shipment inspection  که به صورت مخفف ” PSI” نیز نامیده می‌شود، از روش های بازرسی و کنترل کیفیت برای کالای خریداری شده می‌باشد و قبل از حمل کالا صورت می‌گیرد.

شرکت‌های بازرسی در این روش پیش از حمل کالا در محل فروشنده حاضر می‌شوند و به صورت تصادفی چندین محصول را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در صورتی که کالایی در حین ساخت و تولید مورد بررسی قرار نگرفته باشد، بازرسی قبل از حمل برای تعیین کیفیت و کمیت آن بسیار مهم است.

طی این روش بازرس بایستی که در ابتدا به صورت کامل از نحوه بازرسی و شرایط تحویل کالا اطلاع داشته باشد و حتما مدارک فنی ساخت را مورد بررسی قرار دهد و انطباق آن را با قرارد داد چک کند.

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی در حین تولید یا ساخت

 

بازرسی در حین تولید یا ساخت یا during production inspection که به صورت مخفف ” DPI” نیز نام دارد، از دیگر انواع بازرسی کالا است که در صورتی که مواد اولیه، تجهیزات، قطعات و فرآیند تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد، انجام می‌شود.

معمولا خریداران برای مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی و … درخواست بازرسی کالا صادراتی و وارداتی را دارند.

در این روش از بازرسی، نماینده شرکت بازرسی به صورت متوالی و یا دائمی در محل ساخت محصول حاضر می‌شود. در صورتی که حتی در فرآیند تولید تغییراتی ایجاد شود، بازرس بایستی که این تغییرات را در کیفیت نهایی محصول مورد بررسی و آزمایش قرار دهد.

 

بازرسی در مبدا

 

بازرسی در مبدا یا inspection at the origin از دیگر روش‌های بازرسی است که به درخواست خریدار، کالا پیش از حمل مورد بازرسی قرار می‌گیرد. در این مرحله معمولا پروفرما و اصالت فروشنده نیز مورد بررسی قرار داده می‌شود.

در بازرسی در مبدا، بایستی که کمیت و کیفیت کالا بر اساس آنچه که در قرار داد ذکر شده است، مورد بازرسی قرار بگیرد. ممکن است خریدار در این مرحله درخواست بررسی مواردی شامل بسته بندی، بارگیری و شیوه حمل و نقل کالا را نیز داشته باشد.

 

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی در مقصد

 

بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانجات و کارگاه ها، برای اینکه فرآیند واردات به سرعت انجام شود و مواد اولیه وارداتی سریع‌تر به خط تولید برسد، از انجام تمامی بازرسی‌ها صرف نظر می‌کنند. به طوری که فقط اقدام به بازرسی کالا در مقصد با inspection at the destination می‌نمایند.

بازرسی در مقصد معمولا با هدف انجام تشریفات گمرکی و همینطور مطابق با دستورالعمل بانک‌ها جهت اطمینان از موجود بودن کالا به اندازه‌ای که در اسناد تجاری اظهار شده است، صورت می‌گیرد. در اغلب موارد بازرسی در مقصد برای بازرسی به صورت کمی انجام می‌شود.

 

بازرسی استاندارد اجباری

 

سازمان ملی استاندارد ایران، برای تضمین کیفیت کالاها و همینطور حفظ سلامت مصرف کنندگان، لیستی از کالاهای استاندارد اجباری در زمینه واردات و صادرات را اعلام می‌کند.

در صورتی که کالایی مشمول استاندارد اجباری باشد، شرکت بازرسی موظف به بررسی کیفی آن می‌باشد. برای صدور گواهی بازرسی کالا صادراتی و وارداتی و همینطور استاندارد اجباری از کالای مربوطه نمونه‌گیری صورت می‌گیرد و در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار داده می‌شود.

 

بازرسی قیمت یا بررسی ارزش پروفرما

 

بازرسی قیمت یا بررسی ارزش پروفرما یا proforma verification از دیگر روش‌های بازرسی کالا صادراتی و وارداتی است. پروفرما یا پیش فاکتور، سندی می‌باشد که از سوی فروشنده صادر می‌گردد. در این سند اطلاعاتی شامل نام و آدرس فروشنده و خریدار، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد کالا، قیمت کل، شرایط مقرر برای پرداخت مبلغ از سوی خریدار، مدت زمان تحویل کالا از سوی فروشنده، مدت اعتبار پروفرما و… درج شده است.

در فرآیند تولید و واردات برخی کالاهای خاص، بایستی که قبل از عملیاتی شدن و اختصاص ارز برای واردات کالا، ارزش پروفرما بررسی شود. در صورتی که قیمت توسط شرکت بازرسی مورد تائید قرار بگیرد، قرارداد میان فروشنده و خریدار منعقد می‌گردد.

بازرسی اصالت فروشنده

 

در بازرسی اصالت فروشنده، شرکت بازرسی اقدام به تائید هویت و ماهیت فروشنده و همینطور توانایی او در انجام تعهداتی که دارد، می‌کند.

اغلب بازرگانان و تاجرین به دلیل الزامات قانونی و همینطور دستورالعمل‌های صادر شده از سوی بانک مرکزی، از این نوع بازرسی استفاده می‌کنند.

سه مرحله شامل بازرسی قیمت و ارزش پروفرما و بازرسی اصالت فروشنده معمولا به صورت همزمان با هم صورت می‌گیرد و گواهی بازرسی برای هر سه به صورت همزمان صادر می‌گردد.

پس از بازرسی کالا صادراتی و وارداتی و اصالت فروشنده، خریدار می‌تواند گواهی صادر شده را به بانک و یا موسسه مالی مورد نظر خود تحویل دهد. سپس با اطمینان از توانایی فروشنده، قرارداد را با شرکت فروشنده منعقد کند.

 

بازرسی کالا صادراتی و وارداتی با پرشین تجارت دوان

 

در این مقاله از وبسایت پرشین تجارت دوان، به جزئیات بازرسی کالا صادراتی و وارداتی پرداختیم. امیدواریم مطالعه آن برای شما عزیزان مفید واقع شود. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان متخصص مجموعه در زمینه واردات و صادرات و همینطور خدمات بازرسی در مبداء و بازرسی در مقصد از طریق راه‌های ارتباطی شامل شماره تماس 02142326 و یا واتساپ 09018317541 اقدام کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا